Say cream cheese! + video

IMG_0688

Toen ik in de zomer van 2011 een tutorial voor een romige cream cheese frosting op mijn blog plaatste had ik nooit gedacht dat dit mijn populairste post zou worden.

Ik gaf toen al aan dat ik geen fan was van botercreme, maar dat ik de Amerikaanse recepten voor cream cheese veels te zoet vind. Mijn oplossing was een eigen recept. Omdat enkele vriendinnnen verzot waren op deze frosting, maar ze het thuis niet lukte om die na te maken had ik een tutorial opgesteld.

En toen lukte het iedereen! Geweldig, want dat is natuurlijk het beste compliment dat je kunt krijgen. Inmiddels kom ik de link naar dat recept tegen op verschillende Nederlandse bakfora. Super leuk natuurlijk.

Omdat ik ook wil experimenteren met how-to video’s, heb ik de cream cheese frosting tutorial vastgelegd op camera. In deze video maak ik een variant op de basis. Onder de video vind je ook nog het basisrecept voor mijn cream cheese frosting.

Cream cheese frosting

Ingrediënten:

  • 200 gr monchou roomkaas
  • 200 gr ongezouten roomboter
  • 200 gr poedersuiker, of meer naar wens
  • 1 tl vanille extract

Methode:

  1. Zorg dat de ingredienten op kamertemperatuur zijn, dit maakt het mixen een stuk makkelijker.
  2. Voeg in een middelgrote kom de boter en monchou toe en mix deze twee ingrediënten, beginnende op matige snelheid, samen.
  3. Wanneer je geen onderscheid meer kunt maken tussen de roomkaas en boter, voeg je de poedersuiker toe. Dit kan in één keer, maar mag ook in delen. Doe je het in delen dan kun je makkelijker de zoetheid van de frosting bepalen.
  4. Zet de mixer op een lage stand om de poedersuiker in het geheel te verwerken, breng je mixer langzaam aan naar de hoogste stand. Blijf suiker toevoegen, totdat de cream cheese frosting de gewenste zoetheid heeft.
  5. Neem een spatel en schraap alle restjes boter, monchou en poedersuiker van de zijkanten uit naar binnen toe. Voeg nu de vanille toe. Mix dit alles nog minimaal één minuut lang op de hoogste stand.
  6. Je frosting is nu een gladde, romige substantie en is klaar om in een spuitzak te worden gedaan. Je kunt er ook voor kiezen de frosting met een mes op je cupcakes te smeren. Hier zijn gelukkig geen regels voor!

Dit recept is voldoende voor 12-20 cupcakes of om een taart mee te bedekken. Zoals je in het filmpje kunt zien, kun je het recept verdunnen door er melk aan toe te voegen. Of je kunt er een variant op maken door fruit, kleurstof of een of andere smaakmaker toe te voegen.

Laat even weten als je dit recept hebt geprobeerd en hoe deze jouw is bevallen!

13 thoughts on “Say cream cheese! + video

    • Dat hangt af van hoeveel poedersuiker je toevoegt. Daarnaast raad ik aan enkele minuten na het toevoegen van de poedersuiker door te mixen, zodat de suiker goed wordt opgenomen. Vergeleken met frostings zoals ik ze heb geproefd in de VS is deze niet zo zoet.

      In vergelijking met andere recepten zul je ook zien dat ik een stuk minder suiker toevoeg.

  1. Pingback: Halloween: Vampierachtig lekkere cupcakes | Cakeje Van Eigen Deeg

  2. Pingback: Red velvet cupcakes om verliefd op te worden! | Cakeje Van Eigen Deeg

  3. Pingback: Mijn vanille cakeje van eigen deeg | Cakeje Van Eigen Deeg

  4. Pingback: Mannelijke chocolade cupcakes | Cakeje Van Eigen Deeg

  5. Pingback: Carrotcake in cupcakeformaat | Cakeje Van Eigen Deeg

  6. Pingback: Snelle vanille botercrème frosting | Cakeje Van Eigen Deeg

  7. Pingback: Geen sex, geen city, maar wel de cupcakes | Cakeje Van Eigen Deeg

Geef een reactie

