Lekker zoet

IMG_0196

Ben je op zoek naar iets zoet, zoeter, zoetst … dan ben je met dit recept aan het juiste adres.

Toch wil ik dit recept beginnen met een kort verhaal wat mij voor de zoveelste keer heeft overtuigd dat het zelf maken van gebak, dit kunnen taarten tot simpele koekjes zijn, beter is dan iets kant en klaars kopen van de supermarkt.

Als het aankomt op dierenwelzijn probeer ik zoveel mogelijk ‘goede’ producten te kopen. Laat ik vooropstellen dat ik geen vegatariër ben, daarvoor houd ik teveel van een goed stukje vlees. Dus wanneer ik een dierlijk product koop zoals vlees dan kiezen mijn man en ik liever voor een product met het keurmerk beter leven. Omdat ik zoveel bak doe ik dit dus ook met mijn eieren. Voor mijn baksels gebruik ik zo’n beetje de duurste eieren die er zijn, maar ik vertrouw er dan ook op dat het kippetje een “goed” leven heeft in verhouding tot de legkip. Ik kies dus voor de biologische eieren, en ook met vlees proberen wij vaak voor biologisch te gaan.

Op een ochtend zat ik echter naar Koffietijd te kijken en werd er aandacht besteed aan het project Red een legkip en aan het type eieren dat je het beste kunt kopen; de biologische dus. Scharreleieren van de scharrelkip zonder vrije uitloop betekent gewoonweg een A4tje meer aan ruimte. De scharreleieren liggen voornamelijk in de schappen voor de consument, want dan denken wij dat we een ‘goed’ eitje hebben gekocht. Het kopen van legeieren dat krijgt bijna niemand meer over zijn of haar hart. Maar wat gebeurt er dan met de eieren van de legkip?

Denk eens aan al die producten in de winkels waar eieren voor nodig zijn? De bekendste: mayonaise en natuurlijk gebak! Hier zitten dus de eieren van de legkippen in. Ik had er nooit eerder bij stilgestaan. Ik ben dus wel blij dat ik een klein beetje help door mijn eigen gebak te maken en daar biologische eieren voor te gebruiken. Dus houdt jij van die lekkere koeken met jam erin verwerkt uit de supermarkt? Draag dan ook een steentje bij in het tegengaan van de legkippen-industrie door je eigen super simpele en lekkere koeken te maken. Ik vertel je hoe 🙂

IMG_0202

Aarbeienjam koeken (12 – 16 stuks)

Ingrediënten:

  • 1 cup ongezouten roomboter, kamertemperatuur
  • 2 cups bloem
  • 1 biologisch ei 😉
  • 1 cup fijne kristalsuiker
  • 1/2 tl zout
  • 1 tl bak soda
  • 1 tl vanille extract
  • 1/2 tot 2/3 cup aardbeienjam (of een andere smaak jam)

Methode:

  1. Verwarm je oven voor op 190 graden. Bekleed een vierkante bakvorm met bakpapier (ik beboter mijn vorm eerst een beetje zodat het bakpapier blijft plakken en op zijn plek blijft)
  2. In een middelgrote kom meng je de bloem, zout en bak soda samen.
  3. In een grotere kom mix je de boter en suiker luchtig met een electrische mixer, doe dit voor ongeveer 2-3 minuten.
  4. Voeg vervolgens het ei en de vanille toe en mix totdat deze in het beslag verwerkt zijn.
  5. Voeg de het bloemmengsel toe en mix totdat er zich een deeg vormt. Het deeg zal aan de kleverige kant zijn, dus verwacht geen ‘uitrolbaar’ deeg. Maar dat betekent ook dat je niet hoeft te kneden!
  6. Neem ongeveer 2/3 van het deeg en bedek hiermee de bodem van je bakvorm. Tip: gebruik natte handen om het deeg aan te drukken, aangezien het deeg dus wat plakkerig kan zijn.
  7. Smeer de jam over het deeg uit en vorm met het resterende deeg ‘grote’ kruimels die je over de jam heen verdeelt. Het moet er uit zien zoals op de foto bovenaan dit recept.
  8. Bak voor 25 minuten tot de korst mooi goudbruin is. Laat afkoelen alvorens aan te snijden, anders vallen je koeken zo uitelkaar.

De koeken houden goed in een afgesloten koektrommel en ik vond ze vooral op de tweede dag het lekkerst.

Red een legkip en maak je eigen koeken!

Geef een reactie

