Zaterdag, pastadag

IMG_0337x

Als het op het koken van het avondeten aankomt ben ik geen held. Een Nederlandse maaltijd bestaande uit de bekende drie elementen van vlees, aardappels en groenten zijn voor mij te moeilijk om te maken. Geef mij maar liever een 4-gangendiner waar ik mijzelf kan uitleven.

Echt waar? Ja, echt waar. Ik heb gewoon het geduld en/of de timing niet voor de simpele Hollandse maaltijden. Ik vind het een beetje saai. Gelukkig ben ik getrouwd met een goede thuiskok die voorkomt dat wij uithongeren of iedere avond aan de afhaal zouden moeten.

Maar zou ik onverhoopt doordeweeks moeten koken, dan zijn er wel een aantal gerechten die ik ondertussen ‘beheers’. Dit pastagerecht is er een van. Het originele recept komt waarschijnlijk uit een Allerhande van zo’n 10-15 jaar geleden, maar is door de jaren heen door mij aangepast tot een snel en ‘no fuss’ pastagerecht.

IMG_0338x

Penne met champignon en tonijn roomsaus (serveert 2)

Ingrediënten:

  • 75 – 100 gr penne per persoon
  • 250 gr champignons
  • 1 courgette in blokjes gesneden (eventueel)
  • 1 blikje tonijn
  • 150 gr kruidenroomkaas (Boursin of huismerk)
  • Peper en zout

Methode:

  1. Zet water aan de kook en kook de pasta volgens de verpakking.
  2. Verhit een grote koekenpan met hoge rand en doe er een scheutje olie in. Doe de champignons met wat peper en zout in de pan en bak deze enkele minuten totdat ze goudbruin zijn.
  3. Voeg de tonijn (en eventueel de courgette) toe en  bak deze, af en toe roerend, 1 minuut mee met de champignons.
  4. Voeg als laatste de roomkaas toe en laat deze smelten. Houdt de saus op laag vuur warm totdat de pasta gereed is.
  5. Giet de pasta af en voeg toe aan de saus en blijf roeren totdat alle pasta bedekt is met saus.
  6. Serveer met een frisse komkommer salade!
Geef een reactie

