Review: Gü jij al?

IMG_0398_x

Gü, spreekt het in het Engels uit als ‘goo’, is een merk dat luxe toetjes produceert. Voor de verpakking loop ik in ieder geval wel warm.; mooi strak en luxueus.Het is een Brits bedrijf en voor Nederland bestaat er alleen een Facebook pagina, dus voor meer informatie moeten we het voornamelijk hebben van de Engelstalige website. De verklaring van de naam luidt als volgt: “We eventually came up with Gü (pronounced ‘goo’) – which evokes the gooey oozing nature of our puddings.”

Eind 2011 ben ik zelf voor het eerst met dit toetjesmerk in aanmerking gekomen, nadat ik last-minute gasten iets moest voorschotelen maar geen groot stuk gebak, met het oog op de kerstdagen, in huis wilde hebben (aangezien ik niet thuis zou zijn). Ik kocht destijds een cheesecake die in principe, voor een niet vers gebak, prima van smaak was.

Een tijdje terug waren de puddings van Gü in de reclame bij de Albert Heijn en besloot ik twee varianten van het merk te kopen om te reviewen. Mijn keuze viel op de ‘hot chocolate soufflé’ en de ‘chocolate banoffee’.

IMG_0400x

Eenmaal uit de verpakking zien de toetjes er zo uit: een klein glazen bakje (een ramekin) met een silveren folie eroverheen. Een pluspunt van het glazen bakje, of kommetje, is dat het zonder de luxeueze uitstraling te verliezen direct geserveerd kan worden aan gasten en daarnaast kun je de bakjes recyclen door deze her te gebruiken. Volgens de website bestaat de ‘ramekin’ ook uit 60% gerecycled glas. Een goed begin dus!

IMG_0403x

Het eerste toetje wat ik geprobeerd heb was de banoffee. Het toetje zou uit vier lagen moeten bestaan, namelijk een biscuitbodem, een laagje banaankaramel (banaan met dulce de leche), mascarpone cheesecake en een topping van chocolate ganache. Met het oog neem ik echter maar drie laagjes waar, ik vermoed (en proef) dat de karamel in de biscuitbodem is getrokken.

Als ik verpakking lees (“buttery biscuit base smothered in banana dulce de leche”) moet dit ook het geval zijn, maar het plaatje op de verpakking laat duidelijk vier laagjes zien.

In principe ziet het toetje er prima uit. Ik vind het wel jammer dat de ganache topping weinig tot geen glans bevat. De instructie is ‘eet mij koud’, dus het is naar mijn idee niet de bedoeling dit toetje op kamertemperatuur te laten komen. Persoonlijk ben ik enorm fan van bananentoetjes, maar de smaak van dit toetje vind ik een beetje vreemd. Na enkele happen besluit ik de ganache laag apart op te eten, om de aparte smaken vast te stellen.

Zonder de ganache vind ik deze cheesecake veel lekkerder. De bananensmaak komt echt goed door en ik stel ook vast dat de vreemde smaak te danken is aan de ganache. Geen grote fan van de ganache dus. De inhoud van het toetje is wel precies goed, je zit niet te vol na het eten hiervan.

IMG_0482x

Dan de ‘hot chocolate soufflé’. Naar dit toetje was ik zo benieuwd. Het toetje komt uiteraard met een bakinstructie, want in tegenstelling tot de banoffee, moet de soufflé heet gegeten worden. Voor de drie type ovens (hetelucht, conventioneel en gas) wordt er een aparte instructie gegeven. In mijn ogen een plus, want dat mis ik wel eens op verpakkingen van producten die in de oven moeten.

Ik vind het echter wel vreem dat na de instructie staat: “tenzij je beter weet – alle ovens zijn tenslotte anders”. Dat klopt, maar niet iedereen weet beter, dus ik verwacht toch een soort van ‘fault proof’ principe voor dit toetje. Het moet immers door de ‘gemiddelde’ man of vouw klaargemaakt kunnen worden.

IMG_0488x

Ik zelf heb een hetelucht oven, dus volgde ik de daarvoor bestemde instructie op. Het schaaltje moet op een bakplaat op kamertemperatuur geplaatst worden en de oven voorverwarmd op 160 graden. Vervolgens bak je de soufflé gaar in 12 minuten.

Het werd een kleine ramp. Na 12 minuten was mijn soufflé wel gestegen, maar de buitenkant zag er nog net zo uit als de koude variant. Hmm, ik verwachtte toch een krokante korst. Ik zette maar snel de boven en onderwarmte functie aan (conventioneel), verhoog de temperatuur en wachtte nog een extra 3 minuten. Zoals op bovenstaande foto te zien is, ziet het er prima uit.

IMG_0490x

Jammergenoeg is de binnenkant niet meer vloeibaar en is de soufflé te gaar. Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met mijn hetelucht stand van de oven, dus vind het een enorme teleurstelling dat het toetje na 12 minuten er aan de buitenkant niet uit zag als een soufflé  en na enkele extra minuten uiteindelijk te gaar was aan de binnenkant. Succes is dus niet gegarandeerd.

Gelukkig zaten er twee toetjes in de verpakking en deed ik een tweede poging. Nu koos ik voor de conventionele stand van mijn combi-oven, aangezien ik het probleem vaststelde op een te gelijkmatige en langzame verhitting (iets dat je normaal gesproken wilt voor cakes en dergelijke). Voor een soufflé wil je namelijk een buitenkant die gaar is en dan wanneer je je lepel erin steekt een vloeibare kern.

Ook vroeg ik me af of de soufflé zelf misschien ook wat meer op kamertemperatuur moet komen alvorens deze de oven in gaat. Voor de tweede poging haalde ik mijn toetje 10 minuten eerder uit de koelkast, verwarmde de oven voor op 170 graden conventionele stand en bakte de soufflé in 13 minuten af.

IMG_0495x

Het resultaat was stukken beter. De buitenkant zag er hetzelfde uit als de eerste keer, maar toen ik mijn lepel erin stak…gooeyness inside!

Ik was blij, maar stelde wel direct vast dat ik niet zo blij was geweest als ik weinig verstand van bakken had gehad en de toetjes de eerste keer tegelijk in mijn oven zou hebben gezet en daarna aan gasten zou moeten serveren. Totale paniek en teleurstelling zou het resultaat zijn geweest.

Maargoed, het blijft een soufflé. De soufflé zelf was lekker, vooral de vloeibare chocolade. Mijn tip is wel om dit toch met een tegenhanger, zoals slagroom of vanille ijs, te serveren. Het lijkt mij dat de smaak van de chocolade dan beter tot uiting zal komen. De ramekin maakt het toetje verder mooi en is dus makkelijk en snel te serveren aan gasten.

Conclusie

Qua uitelijk en presentatie scoort Gü goed met hun toetjes. Je betaalt dan ook een beetje meer (€3,14 voor de soufflés en €2,99 voor de banoffee) voor dit luxere toetjesmerk. Een echte plus is dat je deze toetjes voor dat geld wel direct aan gasten kunt serveren aan het einde van een etentje thuis.

Over smaak valt te twisten en ik had persoonlijk dan ook meer verwacht. Je betaalt iets meer, het ziet er duur uit, ze presenteren zichzelf als een decadent toetjesmerk, dus ik verwacht ook een pure chocoladesmaak te krijgen in beide toetjes. Toch valt dit tegen. Ik vond de banoffee zelfs lekkerder zonder de ganache. Zoals mijn hubbie het zo mooi kon verwoorden na het eten van de banoffee: “Het smaakt wel, niets speciaals”.

Ook vind ik het jammer dat er geen succesgarantie is bij de soufflé. Ik heb het geluk dat ik een combioven bezit en dus voor verschillende ovenstanden kan kiezen. Heb je alleen hetelucht, dan kan ik je geen succes garanderen. Ze hebben verder wel gelijk, iedere oven is anders. Het is en blijft dus een kwestie van proberen.

Ik vond de soufflé uiteindelijk het lekkerste van de twee toetjes en zou ik zo weer kopen. Daarnaast vind ik het leuk dat ik nu vier glazen ramekins bezit die ik kan hergebruiken in de toekomst.

Vanwege de prijs en uitstraling vind ik deze toetjes perfect voor speciale momenten. Over smaak valt te twisten en ik raad iedereen dan ook aan om het zelf te proeven.

Daarnaast heeft Gü recentelijk een nieuwe cheesecake smaak uitgebracht in Nederland, namelijk cheesecake met mango en passievrucht. Lekker fris voor de zomer. Ook deze cheesecake wordt per twee ramekins verpakt en wil ik zeker proeven!

Gü is in Nederland verkrijgbaar bij de meeste Albert Heijn en Coop supermarkten.

One thought on “Review: Gü jij al?

  1. Bij AH de chocolade cheesecake gekocht, moet koud gegeten worden. Vond het echt niet lekker, nog eens gekeken of deze toch warm gemaakt moet worden in de oven, maar nee “eet mij koud”, jammer de verpakking is leuk maar daar houdt het dan ook op.

Geef een reactie

