De beste chocolate chip cookies

IMG_0503x

Het bakken van deze cookies stond al heel lang op mijn lijstje. Vorige week was het dan zover en heb ik deze chocolate chip cookies gebakken. Deze cookies worden ‘the beste chocolate chip cookies’ genoemd.

Het recept is ooit gepubliceerd door de New York Times en ze worden daarom ook wel de New York Times chocolate chip cookies genoemd. Voor meer informatie kun je het artikel over deze cookies hier lezen.

Zijn het de beste? Tja dat weet ik niet, want ik heb (helaas) nog lang niet genoeg chocolate chip cookie recepten getest om dit te bevestigen. Maar lekker zijn ze zeker!

Deze cookies zijn jammergenoeg niet even snel te maken, maar moeilijk is het recept ook niet. De ingrediëntenlijst is alleen wat uitgebreider dan je zou verwachten van een chocolate chip cookie recept en je moet ook even geduld hebben voordat je deze cookies daadwerkelijk kunt eten. Ben je al benieuwd?

IMG_0514x

Het geheim van de koekjes zit in het volgende:

  1. Rusten! Naar zeggen moet het deeg 36 uur rusten in de koelkast zodat de smaken goed tot hun recht zullen komen in het koekje.
  2. Combinatie van broodmeel en cakemeel. Ja, echt waar! In dit koekje gaat broodmeel.
  3. Zeezout. Zout in combinatie met zoet is echt wel lekker.
  4. De helft van dit beslag geeft al minimaal 18 koekjes, wow!

New York Times chocolate chip cookies (24 – 36 stuks)

Ingrediënten:

  • 2 cups minus 2 el cakemeel*
  • 1 2/3 cup broodmeel (witbrood)
  • 1 1/2 tl baksoda
  • 1 1/2 tl bakpoeder
  • 1 1/2 tl zeezout (ik heb gebruik gemaakt van fleur de sel)
  • 285 gr boter, kamertemperatuur
  • 1 1/4 cups lichtbruine basterdsuiker
  • 1 cup en 2 el fijne kristalsuiker
  • 2 grote eieren
  • 2 tl vanille extract
  • 500 gr pure en/of melk chocolade, in stukjes
  • zeezout om te garneren

* Lees hier hoe je zelf cakemeel kunt maken!

IMG_0458x

Methode:

  1. Voeg in een kleine kom beide meelsoorten, de baksoda, bakpoeder en het zout samen. Meng goed door elkaar met een garde, of zeef het een keer door zodat alle droge ingrediënten vermengd zijn met elkaar.
  2. In een grote kom mix je de boter met de suikers in met een electrische mixer luchtig; mix minimaal 3 minuten.
  3. Voeg een voor een de eieren toe en mix tussendoor. Voeg vervolgens de vanille toe en mix nogmaals. Schraap ook eventueel de zijkanten van de kom naar binnen toe, zodat alle beetjes vermengd worden met elkaar.
  4. Zet de mixer op de laagste stand en voeg de droge ingrediënten toe (het meelmengsel). Om te voorkomen dat alles gaat stuiven zorg je dat het meel zoveel mogelijk wordt vermengd met de natte ingrediënten alvorens je de mixer naar een hogere stand brengt.
  5. Mix door totdat er geen meel meer zichtbaar is, stop dan direct met mixen. De basis van je deeg is af.

IMG_0459x

  1. Voor de chocolade heb ik gekozen voor de helft pure chocolade (72% cacao) en de helft melk chocolade. Beide van Tony’s Chocolonely, omdat ik dat lekkere chocolade vind en ook nog een aantal andere voordelen heeft 😉
  2. Zorg dat de chocolade in kleine stukjes is gehakt en mix deze kort door het deeg.
  3. Dek het deeg af met plasticfolie, druk dit goed tegen het deeg aan. Zet voor minstens 24 uur weg in de koelkast, 36 uur zou het beste zijn! Maar bewaar niet langer dan 72 uur.

IMG_0471x

  1. Na een flink aantal uren kan het bakken dan eindelijk beginnen. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Maak met een ijslepel mooie bolletjes en leg de deegballetjes met voldoende afstand tot elkaar op een met bakpapier bekleede bakplaat. Garneer met een beetje zeezout alvorens ze de oven ingaan.
  3. Ik heb een batch gebakken na 24 uur op een ovenstand (hetelucht) van 180 graden en dan voor 15 minuten. Zo als op de eerste foto hieronder kwamen ze eruit. Iets te bruin gekleurd naar mijn mening. Wel lekker krokant en deed me denken aan de betere merk chocolate chip cookies die je kunt kopen in de supermarkt.
  4. Omdat ik meer van fudge-achtige koekjes houd, ging na 48 uur mijn tweede en derde batch in een voorverwarmde oven op 160 graden (hetelucht) voor 15-20 minuten (zie laatste foto).

IMG_0476x

De tweede en derde batch kwam er uit zoals ik mijn koekjes het liefst heb. Waren ze ook beter door die extra 24 uur? Ik weet het niet, dan had ik ze toch hetzelfde moeten bakken.

En zal ik iets verklappen … Een dag later waren deze koekjes nog lekkerder.

IMG_0501x

Ik zou zeggen probeer dit recept eens uit en beslis voor jezelf of dit de lekkeste chocolate chip cookies ooit zijn.

4 thoughts on “De beste chocolate chip cookies

  1. Pingback: Een terugblik op 2013 | Cakeje Van Eigen Deeg

  2. Pingback: Van koekjes tot kruidenbroodjes | Cakeje Van Eigen Deeg

Geef een reactie

