Carrotcake in cupcakeformaat

IMG_0693

Carrotcake is in Nederland inmiddels al vrij bekend. Toch heb ik het altijd vreemd gevonden om wortels in cake te verwerken. Voornamelijk omdat ik van kinds af aan geen fan ben van deze groente.

Aangezien er iedere avond heerlijk voor mij gekookt word, moet ik ook accepteren dat er af en toe wortels op het menu staan. Gelukkig niet op de ouderwetse Hollandse manier, maar lekker gewokt met een beetje suiker en tijm. Hierdoor heb ik geleerd dat wortels heel goed samengaan met zoet en dat overtuigde mij om carrotcake te gaan maken.

Nadat mijn keuken volledig oranje gekleurd was, letterlijk, kon ik aan de slag met het recept! Omdat ik cupcakes wilde maken in plaats van een hele cake heb ik dit recept gebruikt als basis, hier en daar aangepast. Daarnaast heb ik gekozen voor mijn eigen cream cheese frosting, omdat deze frosting natuurlijk heel erg goed samengaat met carrotcake.

IMG_0676

Een aantal zaken die deze cupcakes extra lekker maakten waren de zelfgeraspte wortels, vandaar de oranje keuken, en versgekraakte walnoten. Oh, en nog iets … een electrische mixer is niet nodig voor dit recept!

Carrotcake cupcakes (12 stuks)

Ingrediënten:

  • 1 cup bloem
  • 1 tl baksoda
  • 1/2 tl zout
  • 1 tl kaneelpoeder
  • 1/4 tl nootmuskaat
  • 1 cup fijne kristalsuiker
  • 1/2 en 1/8 cup zonnebloemolie
  • 2 eieren
  • 1 1/2 cup fijn geraspte wortel
  • 10 walnoten, gekraakt en in stukjes gehakt.

IMG_0668

Methode:

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden en bekleed een muffinbakplaat met cupcakehouders.
  2. Meng met een garde bloem, baksoda, zout, kaneel en nootmuskaat doorelkaar.
  3. In een grote kom meng je de suiker, olie en de eieren samen. Voeg het meelmengsel toe en vouw het met een spatel of houten lepel door het beslag.
  4. Als laatste voeg je de geraspte wortels en walnoten toe. Roer goed door.
  5. Vul de cupcakehouders voor 3/4 met het beslag en bak ze in 20-25 minuten gaar.
  6. Laat de cupcakes 5 minuten afkoelen in de bakplaat, alvorens ze volledig te laten afkoelen op een rooster.
  7. Geef iedere cupcake een mooie toef cream cheese frosting, of besmeer ze ermee.

IMG_0692

Geef een reactie

