Eenvoudige zongedroogde tomatentapenade

IMG_0455x

Ik zal eerlijk zijn en bekennen dat ik nog nooit zelf pesto heb gemaakt. Het staat nog steeds op mijn to-do lijstje, aangezien ik zo vaak lees hoeveel lekkerder zelfgemaakte pesto is.  Gelukkig groeit mijn zelfgekweekte basilicum goed, dus die pesto zal ik binnekort wel gaan maken. De tegenhanger van pesto is toch eigenlijk wel de tapenade en dan specifiek de tomatentapenade.

Nadat mijn lieve wederhelft zichzelf olijven en zongedroogde tomaten had gekocht voor in zijn maaltijdsalade, bedacht ik me dat we daar natuurlijk ook een lekkere tapenade van konden maken. Ideaal voor bij de borrel op een stukje stokbrood, of natuurlijk als extra smaakmaker bij je hoofdgerecht.

Met een staafmixer was ik in 5 minuten klaar met deze eenvoudige zongedroogde tomatentapenade.

IMG_0452x

Zongedroogde tomatentapenade

Ingrediënten:

  • 140 gr zongedroogde tomaten op olie
  • 7 groene olijven
  • 1 teen knoflook
  • Italiaanse kruiden
  • peper

Methode:

  1. Doe de uitgelekte zongedroogde tomaten (bewaar de olie) met 1 eetlepel van de olie, de olijven en de knoflook in een hoge maatbeker. Pureer tot een groffe pasta met de staafmixer.
  2. Breng op smaak met de peper en de Italiaanse kruiden en voeg eventueel nog 1 eetlepel van de olie toe als de tapenade wat droog is. Mix nogmaals kort met de staafmixer om alles te mengen.
  3. Doe de tapenade in een kommetje en serveer direct of zet afgedekt weg in de koelkast tot serveren.
One thought on “Eenvoudige zongedroogde tomatentapenade

  1. Pingback: Hamburger met een twist | Cakeje Van Eigen Deeg

Geef een reactie

