Pesto, maar dan anders …

IMG_0557x

Zoals ik in een eerder bericht al vertelde heb ik nog nooit zelf pesto gemaakt. Shame on me! Ik werd echter een aantal dagen na het het maken van de zongedroogde tomatentapenade geïnspireerd tot het maken van een verrassende pesto.

Dat ik fan ben van rucola moet nu wel duidelijk zijn. Maar wisten jullie dat je er ook een heerlijke pesto van kunt maken? Ik wist het stiekem al en wilde dit ook al een hele tijd uitproberen. Echter, omdat ik zo’n fan ben van rucola is een zak hiervan al op voordat ik de keukenmachine er bij heb kunnen pakken. Gelukkig kwam dan toch eindelijk het moment dat ik rucola pesto heb gemaakt.

IMG_0550x

Het idee is heel simpel, men neemt de standaard ingrediënten voor pesto maar gebruikt rucola in plaats van basilicum … et voilà! Oke, ik heb voor jullie de moeite gedaan en een mooi receptje genoteerd. Deze pesto heeft door de rucola een licht-pittige nootachtige smaak. Een echte aanrader!

Rucola pesto (+/- 80 gram)

Ingrediënten:

  • 40 – 50 gram rucola (twee volle handen)
  • 1 klein teentje knoflook
  • 1 el pijnboompitten
  • 1/2 cup olijfolie
  • 2 el parmezaanse kaas, geraspt
  • peper en zout

Methode:

  1. Snijd de rucola licht voor en doe in een keukenmachine of hoge maatbeker.
  2. Voeg de knoflook, pijnboompitten en olijfolie toe.
  3. Mix op hoge stand (met de keukenmachine of staafmixer) tot een fijne puree.
  4. Voeg de kaas toe en mix nogmaals. Voeg eventueel wat extra olie toe om de voor jouw gewenste dikte te krijgen.
  5. Proef de pesto en breng op smaak met zout en peper.

IMG_0558x

Deze pesto is voor mij een echte smaaksensatie. Pesto doet het sowieso goed als pastasaus, voor op stokbrood als bijgerecht, of als smaakmaker voor een overweldigende lunch! En op dat laatste kom ik binnenkort nog terug 😉

Heb jij al eens rucola pesto gemaakt, of er ooit eerder van gehoord?

One thought on “Pesto, maar dan anders …

  1. Pingback: Bagel met pit! | Cakeje Van Eigen Deeg

Geef een reactie

