Bewaren doe je zo

IMG_0519x

Op internet kun je veel lezen over hoe je de koelkast in moet delen en wat je wel en niet in de koelkast moet bewaren. Met betrekking tot het laatste kom ik dan in de meeste gevallen wel eens zaken tegen waarmee ik het niet altijd eens ben. Hieronder leg ik uit hoe en waar je bepaalde producten het beste kunt bewaren, zodat je de smaakkwaliteit van het product kunt garanderen. Daarnaast nog een korte uitleg over de beste indeling van de koelkast zoals ik die persoonlijk aanhoud.

De meeste informatie heb ik door de jaren heen verzameld via verschillende Engelstalige foodblogs of gehoord in televisieprogramma’s over eten.

Tomaten

Het verbaast mij nog steeds dat er mensen zijn die tomaten in de koelkast bewaren. Tomaten kun je namelijk het beste buiten de koelkast op kamertemperatuur bewaren. Dit heeft te maken met het behoud van de smaak. Het bewaren van tomaten in de koelkast komt de smaak niet ten goede.

Afhankelijk van de tomaat, kun je tomaten ongeveer een week buiten de koelkast bewaren. Mochten de tomaten op het einde van de week wat zachter zijn geworden dan maak je hier een mooie tomatensaus of soep van.

De fruitschaal

Bijna alle fruitsoorten bewaar ik buiten de koelkast. Vooral exotische of tropische fruitsoorten blijven, net zoals tomaten, qua smaak het beste van kwaliteit buiten de koelkast. Een fruitlade is al snel te koud.

Persoonlijk bewaar ik de meeste fruitsoorten op kamertemperatuur. Dus appels, peren, bananen, citroenen en kiwi’s doorelkaar. Daarnaast bewaar ik ook sommige groenten in de fruitschaal. Het wordt afgeraden om bepaalde groente- en fruitsoorten bijelkaar te plaatsen, maar aangezien fruit er bij ons snel doorheen gaat en groenten vaak op dezelfde dag van aankoop worden opgegeten  heb ik daar nog nooit problemen mee gehad.

Wat ligt er dan allemaal bij mij thuis in de fruitschaal? Op ‘volle’ dagen ligt er een hoop in één fruitschaal, mijn schaal is trouwens een gietijzeren pan uit een kringloopwinkel. Standaard liggen er uien en knoflook op de bodem van de schaal. In de meeste gevallen liggen hier appels of peren tussen (we hebben meestal het een of het ander) en daar bovenop de tomaten. Wanneer we gaan koken met producten zoals courgette, komkommer, avocado, radijsjes en paprika’s leg ik deze ook in de fruitschaal tot aan etenstijd. Dit soort groenten blijven eigenlijk nooit langer dan 24 uur bij ons in de fruitschaal liggen, zoals ik hierboven al had uitgelegd.

Wanneer ik bananen in huis heb zorg ik er altijd voor dat ze helemaal bovenaan in de fruitschaal liggen, zodat deze zo min mogelijk de rijpig van andere producten kunnen aantasten. Is het hartje zomer? Dan raad ik aan om bananen toch in de fruitlade van de koelkast te bewaren vanwege de aantrekkingskracht die bananen hebben op fuitvliegjes. Of je eet ze op de dag van aankoop op.

Donker bewaren

Producten die ik donker bewaar zijn voornamelijk de aardappelen. Deze liggen helemaal alleen in onze trapkast op een schaal. Aardappelen hebben de neiging om de geur en smaakstoffen van andere producten over te nemen, dus dit is een ideale plek voor ze.

Droge producten zoals rijst, pasta’s, verschillende soorten meel, koffie, cacao en suiker(s) bewaar ik in een apothekerskast. Lekker donker en koel. De meeste van de genoemde producten doe ik ook over in een plastic of glazen bewaarcontainer.

Kruiden en specerijen bewaar ik in een lade. Zo liggen ook deze producten lekker donker en vochtvrij, en houden ze een stuk beter dan wanneer je ze in een kruidenrekje in de keuken hebt hangen. Het kastje of de plank boven het fornuis is ook geen goed idee voor kruiden te bewaren, aangezien dit een vochtige plek is en kruiden hier niet goed houden. Denk maar aan die warme (stoom)lucht die naar boven stijgt en dus hup het kastje in gaat. Het kruidenrekje is ook te gevoelig voor vocht en in een keuken daalt er toch ook veel vet en stof neer op dit soort plankjes/rekjes.

Het wordt ook aangeraden om olie’s en dergelijke donker te bewaren, maar aangezien ik die toch snel bij de hand wil hebben staan die bij mij dus wel gewoon op een plankje in de keuken. Peper en zout hangen bij mij in schattige konijnenhoofdjes met magneetjes aan de afzuigkap.

Indeling koelkast

Het gros van wat ik buiten de koelkast bewaar is nu al genoemd, dus het wordt tijd voor de koelkast zelf. Een ideale koelkast heeft een temperatuur dat ligt tussen de 4 en 10 graden. De meeste moderne koelkasten hebben ook zo’n “ok” plakker in de koelkast die aangeeft of de koelkast op de juiste temperatuur is of niet. De koudste plekken in de koelkast zijn de fruitlade, de onderste en de bovenste plank. De plek met de meeste temperatuurschommelingen is de deur. Houdt hier dus rekening mee met het indelen van jouw koelkast.

Laten we voor het bespreken van de indeling van mijn koelkast van onder naar boven werken, om te eindigen met de deur. In de fruit en/of groentelade bewaar ik de groenten en fruit die het beste in de koelkast bewaard kunnen worden. Denk hierbij voor groenten aan broccoli, bloemkool, wortels, verschillende koolsoorten en sla. Aangesneden fruit en groente bewaar ik ook in de fruitlade.

Op de onderste plank, dus direct boven de lades, bewaar ik vlees en visproducten (geen vleesbeleg). Dit heeft twee redenen. De eerste heeft te maken met de temperatuur, de onderste plank is een van de koudste plekken in de koelkast en dus ideaal om vlees en vis goed koel te houden. De tweede is vanwege hygiëne, mocht er vocht van het vlees of vis afkomen dan loop je met de onderste plank het minste risico dat dit andere producten ‘besmet’.

Afhankelijk van de grootte van de koelkast heeft een koelkast gemiddeld twee middenplanken. Op de onderste middenplank bewaar ik het vleesbeleg, kazen en de boter. Op de plank daarboven staan bij mij ten eerste de eieren. Vanwege de vele temperatuurschommelingen kun je eieren beter niet in de deur, maar op een van de middelste planken bewaren. Aangezien ik veel melk drink, vind je naast de eieren ook mijn voorraadje melkpakken. Daarnaast bewaar ik op deze plank geopende glazen potten zoals jam, appelmoes, gedroogde tomaten, pesto, olijven en etcetera.

Op de bovenste plank bewaar ik alle sauzen zoals mosterd, ketchup, curry, en de verschillende soorten mayonaise. Vaak vind je in onze koelkast op deze plank ook geopende potten jalapeño pepers, sambal en een of andere hete mexicaanse salsa uit pot. Iets waar ik me niet zo snel aan waag!

In de deur bewaar ik bovenin de margarine en de roomboter. Daaronder vind je de kleinere “flesjes” zoals bak en braad, maar ook de welbekende sauzen van Calvé, een Amerikaanse barbecue sauce, en sladressings. En zoals bij de meeste Nederlandse huishoudens staan onderin de deur de frisdranken, limonades en sappen.

Een flinke lap tekst, maar hopelijk haal je er iets uit waar je zelf iets mee kunt!

Geef een reactie

