Het ideale zondagsbroodje: De scone

sconex Wat is het alweer lang geleden dat ik scones gebakken heb. Niet omdat ze moeilijk zijn om te maken. In tegendeel dit recept voor scones is heel erg makkelijk. Ik ben er gewoon niet meer aan toegekomen, ook al roep ik iedere keer ‘dit weekend’ ga ik scones bakken. Het gaat er wel weer van komen en ik denk dat het helpt dat ik dit recept nu re-post op mijn nieuwe locatie en ook nog eens vertaald naar het Nederlands.

Scones

Ingrediënten

  • 225 gr zelfrijzend bakmeel
  • 1 tl bakpoeder
  • mespuntje zout
  • 25 gr witte basterdsuiker
  • 50 gr ongezouten roomboter, in blokjes gesneden
  • 150 ml halfvolle melk

Methode:

  1. Verwarm de oven voor op 220 graden.
  2. Doe het meel, bakpoeder en zout in een kom en zeef een keer.
  3. Roer de suiker door het meel en voeg de blokjes boter toe.
  4. Wrijf het boter door het meel en de suiker totdat er een kruimelig geheel ontstaat.
  5. Terwijl je kneed voeg je beetje bij beetje de melk toe totdat je een soepel en elastisch deeg hebt. Wees zuinig met de melk. Aan deeg dat plakt is teveel melk toegevoegd. Los dit op door er wat gewone bloem aan toe te voegen, totdat je weer een soepel en elastisch deeg hebt. Het kan dus zijn dat je niet alle melk nodig hebt.
  6. Laat het deeg een kwartier rusten, alvorens we het gaan uitrollen op een met meel bestuifd aanrecht. Rol het deeg uit totdat het een dikte heeft van 2 cm.
  7. Steek met een ronde vorm ongeveer 6 – 10 scones uit het deeg (afhankelijk van de diameter van je cookie cutter of glas) en leg op een met bakpapier beklede bakplaat. Tip: Voorkom het maken van een draaiende beweging bij het uitsteken van de scones. Dit kan een gelijkmatig rijzing van de scone tegengaan en dat zou jammer zijn.
  8. Bestrijk de scones met wat melk alvorens je ze in de oven afbakt in 10 – 12 minuten. Ze moeten mooi goudbruin zijn.

Serveer de scones met clotted cream (lees hier hoe je dat zelf maakt) en je favoriete smaak jam!

Helaas heb ik niet meer foto’s van dit overheerlijke zondagsbroodje, maar het draait uiteindelijk om een goed recept.

Bron: BBC

Geef een reactie

