Snickerdoodles! Het koekje voor onderweg

IMG_0655xx

Snickerdoodles, zoals je kunt zien zijn het geen snickers en is het ook geen ‘doodle’. Snickerdoodles zijn een soort van kaneelkoeken en ik ken ze omdat dit één van mijn favorieten is die ik graag eet wanneer ik in de Verenigde Staten ben. Op onze rondreizen ligt er altijd een zak snickerdoodles in onze auto. Mijn hubby is er namelijk ook dol op!

Ik heb geen origineel of bestaand snickerdoodle recept gebruikt. In plaats daarvan heb ik mij laten leiden door de structuur en bereiding (het rollen in suiker) van de limoenkoekjes die ik laatst ge-repost had. Toen ik deze koekjes namelijk had gebakken moest ik direct denken aan mijn geliefde snickerdoodles.

Ik houd ervan wanneer een snickerdoodle nog lekker zacht is van binnen, ‘chewy’ zoals ze dat in het Engels noemen. De buitenkant moet krokant zijn en bedekt met een mengsel van suiker en kaneel. Na enkele aanpassingen aan het limoenkoekjes recept ging ik aan de slag.

IMG_0661x

Snickerdoodles (30 stuks)

Ingrediënten:

  • 2 3/4 cup bloem
  • 1 tl baksoda
  • 1/2 tl bakpoeder
  • 1/2 tl zout
  • 115 gr ongezouten roomboter, kamertemperatuur
  • 1 1/2 cup lichtbruine basterdsuiker
  • 1 ei
  • 1 tl vanille extract
  • 1 tl kaneelpoeder
  • 3 el halfvolle melk
  • 1/4 cup fijne witte kristalsuiker
  • 1/2 tl kaneelpoeder

IMG_0645x

Methode:

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Roer het bloem, baksoda, bakpoeder en zout samen in een kom.
  3. Mix de boter en lichtbruine basterdsuiker tot een romige massa, ongeveer 3 minuten.
  4. Voeg het ei, vanille, kaneel en melk toe aan het botermengsel en mix totdat alles met elkaar vermengd is.
  5. Voeg langzaam het bloemmengsel toe totdat al het bloem is opgenomen in het deeg. Het deeg zal een droge brokkelige structuur hebben, dus geen nood.
  6. Draai deegballetjes ter grootte van een eetlepel. Vermeng de suiker met het kaneel in een diep bord en rol hier je balletjes deeg doorheen.
  7. Plaats de besuikerde deegballetjes 4-5 cm van elkaar af op een met bakpapier beklede bakplaat en druk ze plat.
  8. Bak in 8 minuten af, laat 2 minuten afkoelen op de bakplaat en laat ze vervolgens volledig afkoelen op een rooster.

Deze koeken doen mij denken aan de échte’ originele snickerdoodles en het is een recept waarmee je op een snelle en makkelijke manier bijzonder lekkere koekjes op tafel kunt zetten. Ik weet zeker dat ze snel op zullen zijn, want wie houdt er nou niet van deze suiker kaneel combinatie?!

Geef een reactie

