Foodblogswap: Ricotta cake met blauwe bessen

IMG_0844x copy

Deze maand heb ik deelgenomen aan de ‘foodblogswap’, een online event georganiseerd voor en door Nederlandse foodbloggers. Ik kreeg de blog van Dionne, Margot en Annebeth aangewezen, genaamd de Goddelijke Huisvrouw. Enigzins opgelucht betrof het een foodblog die zich voornamelijk bezighoudt met bakken. Een makkie dus. Het maken van een keuze was wel iets moeilijker, maar ik koos uiteindelijk voor de ricotta cheesecake met appel

Ik had nog nooit met ricotta gewerkt, dus dat maakte het voor mij een uitdaging. Ik las dat de smaak van de appel(s) niet bepalend is voor de cake, dus wilde ik er iets extras aan toe voegen. Ik koos voor blauwe bessen, aangezien ik dat voor deze tijd van het jaar er echt bij vind passen.

En wat was deze cake lekker zeg! Zacht, licht vochtig en subtiel van smaak. Een cheesecake? Hmm, zo zou ik het niet noemen en ook een beetje dubbelop (ricotta is immers al kaas), dus houd ik het bij de benaming ricotta cake. Hieronder het recept in cups, eigenlijk zoals het originele recept, en met de toevoeging van de blauwe bessen.

IMG_0819x

Ricotta cake met blauwe bessen (serveert 8-10)

Ingrediënten:

  • 130 gr ongezouten roomboter, kamertemperatuur
  • 1 cup en 2 el fijne kristalsuiker
  • 3 eieren
  • 1 1/4 cup bloem
  • 1 el bakpoeder
  • snufje zout
  • rasp van 1 citroen
  • 250 gr ricotta (1 bakje)
  • 1 cup geraspte appel* (1 grote appel)
  • 1 cup blauwe bessen (150 gram)

* Rasp de appel niet te ver van te voren om het bruin worden van de appel te voorkomen.

Methode:

  1. Verwarm de oven voor op 190 graden hetelucht of 200 graden conventioneel en vet een springvorm van 20-22 cm in.
  2. Mix de boter en suiker luchtig in ongeveer 3 minuten.
  3. Voeg de eieren een voor een toe met de mixer op de laagste  stand.
  4. Voeg nu langzaam de bloem, bakpoeder, zout, citroenrasp, ricotta en appel toe en mix nogmaals op matige stand.
  5. Bebloem de blauwe bessen en roer door het beslag heen.
  6. Doe het beslag in de springvorm en bak voor 30-40 minuten, totdat de cake goudbruin is en enigzins stevig oogt. Het midden mag iets zachter zijn, maar niet meer vloeibaar. De zijkant van de cake moet ook loslaten van de vorm.
  7. Laat 10 minuten afkoelen in de vorm en vervolgens volledig laten afkoelen op een rooster.
  8. Bestrooi met poedersuiker voor het serveren!

IMG_0845x

Een mooie en lekkere cake dus. Ik had wel wat moeite met het bakken van deze cake. Na 30 minuten op 180 graden was het midden van de cake nog vloeibaar, uiteindelijk heb ik de temperatuur aangepast (het originele recept zegt immers 400 Fahrenheit wat neerkomt op 200 graden) en heeft mijn cake 10-15 minuten extra in de oven gestaan.

Het toevoegen van de blauwe bessen bleek een succes en werd enorm gewaardeerd, het geeft deze cake ook een extra frisje. Ik ben benieuwd wat Cherissa heeft gemaakt van mijn blog. Op naar de volgende swap!

IMG_0855x

3 thoughts on “Foodblogswap: Ricotta cake met blauwe bessen

  1. Pingback: Foodblogswap: Eiersalade met pit! | Cakeje Van Eigen Deeg

Geef een reactie

