Uit het pak: Kruidenbroodjes

IMG_0628x

Mijn eerste poging brood bakken. Nouja, broodjes dan. Ik had nog een bijna vol pak broodmeel over na het bakken van deze overheerlijke chocolate chip cookies en ik kon er eigenlijk niets anders mee dan brood bakken. Aangezien het een Koopmans mix voor witbrood betrof, liet ik mij inspireren door hun eigen recepten. Ik koos ervoor om de kruidenbroodjes te maken, ik had immers op de bieslook na alles in huis. Het broodmeel had wel een tijdje opengestaan, dus ik wist dat ik een risico liep.

De broodjes waren uiteindelijk niet gerezen zoals ik had gehoopt en ik denk dat dit lag aan het feit dat het pak al geopend was. De kruidenbolletjes smaakten echter wel prima en ik heb van ze mogen genieten. We hebben er zelfs nog bruchetta’s van gemaakt voor bij het avondeten. Lekker veelzijdig dus!

Het recept van Koopmans was goed te volgen en de broodjes waren erg makkelijk om te maken. Zeker iets om in de toekomst te herhalen of om met kinderen te doen.

IMG_0621x

Kruidenbolletjes (12-16 stuks)

Ingrediënten:

  • 1 pak Koopmans witbrood
  • 300 ml water, lauwwarm
  • 25 ml olijfolie
  • 2 el verse peterselie
  • 1 el dille
  • peper naar smaak

Methode:

  1. Doe de witbroodmix, water, peterselie, dille, peper en de olijfolie in een beslagkom.
  2. Kneed het geheel met een mixer met deeghaken tot een soepel deeg.
  3. Laat het deeg in de kom, afgedekt met huishoudfolie, 15 minuten rijzen bij kamertemperatuur.
  4. Verdeel het gerezen deeg in 12 – 16 stukken en draai hier bolletjes van.
  5. Laat de bolletjes op een met bakpapier beklede bakplaat 45 minuten rijzen onder een theedoek.
  6. Verwarm na een half uur rijzen de oven voor 200 graden conventioneel of 180 graden hetelucht.
  7. Snijd met een scherp mes een kruis op de bovenkant van de bolletjes nadat de broodjes zijn gerezen. Strooi er eventueel nog wat sesamzaad overheen en druk lichtjes aan.
  8. Bak de broodjes in 15 minuten goudbruin.
  9. Laat de broodjes afkoelen op een rooster.

Bron: Koopmans

Deze broodjes smaken het lekkerste met hartig beleg, bijvoorbeeld met wat cream cheese en een plakje gerookte zalm. Laat het smaken!

Geef een reactie

