Italiaans feestje: Gehaktballetjes in tomatensaus

IMG_0802_x

Het afgelopen jaar heb ik dit gerecht al twee keer mogen bereiden. Beide keren voor een grote groep eters. Het is een makkelijk en snel gerecht om tomatensaus met gehaktballetjes te maken. Als ik het kan koken voor een man of 20, dan kan iedereen dit!

Nadat ik dit recept voor de tweede keer had bereid en het weer vol lof werd ontvangen besloot ik het recept te publiceren, zodat ik het altijd makkelijk kan opzoeken. Daarnaast kan ik naar mijn blog verwijzen wanneer men mij weer naar het recept vraagt.

Deze Italiaanse gehaktballetjes zijn lekker op een broodje of met een bord spaghetti en bovendien heel kindvriendelijk.

IMG_0804x

Italiaanse gehaktballetjes in tomatensaus (10 personen)

Ingrediënten:

  • 750 gr gehakt
  • 3 el paneermeel
  • 1-2 eieren
  • 4 el geraspte kaas
  • 5 tl Italiaanse kruiden
  • zout en peper

Voor de saus:

  • 1 ui, versnipperd
  • 2 pakken gezeefde tomaten/passata
  • 1 groentebouillontablet
  • 2 el olijventapenade/pesto

Methode:

  1. Vermeng alle ingrediënten voor de gehaktballetjes in een kom. Draai hier kleine balletjes van.
  2. Verhit een braadpan met boter en/of olijfolie en bak de gehaktballetjes rondom bruin. Zet het vuur lager en laat de balletjes 1-2 minuten doorgaren.
  3. Haal de balletjes uit de pan en ga verder met het bereiden van de saus.
  4. Fruit de ui aan in het braadvet van de gehaktballetjes.
  5. Voeg de gezeefde tomaten toe en roer kort door.
  6. Voeg de bouillontablet en de pesto/tapenade toe. Roer nogmaals goed door.
  7. Voeg de gehaktballetjes toe aan de saus en verhit het geheel. Doe de deksel op de pan en laat de gehaktballetjes op laag vuur in 10 minuten verder garen in de saus.

Serveer met een frisse salade en wat extra kaas om te garneren.

One thought on “Italiaans feestje: Gehaktballetjes in tomatensaus

  1. Pingback: Een terugblik op 2013 | Cakeje Van Eigen Deeg

Geef een reactie

