Mijn vanille cakeje van eigen deeg

IMG_1037x

Ik ben het afgelopen jaar bezig geweest om een eigen recept voor vanille cupcakes te perfectioneren. Op mijn oude locatie had ik al een versie van dit recept gedeeld, maar ik heb niet stilgezeten en heb het recept ondertussen weer verbeterd.

Het is echt mijn baby en dus ook de enige echte ‘cakeje van eigen deeg’! Mijn doel is een lekker zacht en luchtig cakeje dat mooi is van vorm en ook ontzettend makkelijk is om te maken. Ik denk dat ik mijn doel heb bereikt. Ik ben verliefd op de goudgele kleur van de cupcakes en hun mooie platte vorm.

IMG_1046x

Vanille cupcakes (12 stuks)

Ingrediënten:

  • 180 gr ongezouten roomboter, kamertemperatuur
  • 3/4 cup fijne kristalsuiker
  • 3 biologische eieren
  • 1 tl vanille aroma
  • 1 cup en 2 el cakemeel
  • 1 tl bakpoeder
  • snufje zout

IMG_1014x

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden en bekleed een muffinbakplaat met papieren cupcakevormpjes.
  2. Doe de suiker en boter in een grote kom en mix voor minstens 4 minuten tot een luchtige massa.
  3. Voeg de eieren een voor een toe en mix tussendoor op lage stand om ieder ei in het beslag te verwerken.
  4. Voeg de vanille toe en mix nogmaals kort op lage stand.
  5. Zeef het cakemeel, zout en bakpoeder en voeg de droge ingrediënten toe aan het beslag.
  6. Mix het meel voorzichtig en kort door het beslag, stop met mixen zodra je geen droog meel meer ziet.
  7. Verdeel het beslag over de cupcakevormpjes en vul voor 2/3.
  8. Bak in 20-25 minuten gaar, totdat ze mooi goudgeel zijn en een sateprikker er schoon uitkomt.
  9. Decoreer de cupcakes met jouw favoriete frosting. Kies voor een cream cheese frosting of botercrème frosting. Of decoreer ze met een chocolade fudge frosting zoals op de foto’s.
  10. Geen fan van frosting, geef ze dan een laagje icing. Neem 1 cup poedersuiker en voeg beetje bij beetje melk, water of citroensap toe totdat je een dikke maar vloeibare substantie hebt.

IMG_1023x

Wil jij deze cupcakes ook maken en heb je zelf een blog waar je ze op gaat delen, vergeet dan niet een link toe te voegen naar dit artikel!

IMG_1043x

Geef een reactie

