Blij Zonder Suiker: Zachte oatmeal cranberry koekjes

oatmealcookie

Vandaag een recept van gastblogger Wendy van de blog Blij Zonder Suiker. Wendy is een goede vriendin van mij en ik heb haar dan ook gevraagd of ik dit recept voor deze suikervrije koekjes hier kon delen. Hieronder lees je haar verhaal en recept.

Ik heb […] koekjes gebakken. En niet zomaar koekjes, nee echt ontzettend lekkere koekjes! […] Geloof me als ik zeg dat deze koekjes perfect zijn. Tenminste, als je net als ik fan bent van de Oatmeal Raisin koekjes van Subway. Die koekjes zijn zo ontzettend lekker zacht en chewy!

Wie zegt dat suiker- en lactosevrije koekjes niet ontzettend geweldig kunnen smaken? Dat is wat ik wil bewijzen met mijn blog: suikerloos eten is allesbehalve saai en onsmakelijk! Met de nodige aanpassingen is bijna álles suikervrij (maar wél lekker zoet) te maken. Je bent niet gebonden aan van die suikervrije (en smaakloze) gebakjes die mijn opa vroeger altijd kreeg op verjaardagen. Dat was mijn angst toen ik te horen kreeg dat ik geen suiker meer mocht eten: nooit geen lekker stukje gebak of koekjes meer. Gelukkig wordt dagelijks het tegendeel bewezen en deze koekjes zijn daar een perfect voorbeeld van!

Zachte oatmeal cranberry koekjes (15 stuks)

Ingrediënten:

  • 1/2 cup lactosevrije- of sojaboter, kamertemperatuur
  • 1 cup palmsuiker
  • 1 ei
  • 1 cup tarwebloem
  • 1 1/2 tl kaneel
  • 1 el geraspte kokos
  • 1/2 tl zout
  • 1/2 tl baking soda
  • 1/4 cup walnoten en/of pecannoten, in stukjes gehakt
  • 1 cup havermout
  • 1 tl vanille extract
  • 1/4 cup gedroogde suikervrije cranberries, in stukjes gehakt

oatmealcranberrycookies1

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier.
  2. Mix in een grote kom de boter en de palmsuiker romig, minimaal 3-4 minuten. Voeg het ei toe en mix nog even goed door.
  3. In een andere kom meng je de tarwebloem, kaneel, kokos, zout en baking soda. Voeg beetje bij beetje het bloemmengsel aan het botermengsel toe en mix tot alles een mooi beslag vormt.
  4. Voeg de gehakte noten, havermout, vanille en cranberries toe en roer even goed door. Dek het beslag af en zet het een uurtje in de koelkast.
  5. Maak kleine balletjes van het deeg, bijvoorbeeld met  en ijsschep, en leg deze op de bakplaat. Laat er ongeveer 2/3 cm tussen zitten. Druk de balletjes vervolgens plat met een natte vork.
  6. Bak ze ongeveer 5 minuten op 200 graden en draai vervolgens de temperatuur naar 175ºC en bak nog eens 4 minuten. Laat de koekjes 5 minuten op de plaat afkoelen en leg ze vervolgens op een rooster om verder af te koelen.

Een van Wendy’s lezers wees haar erop dat veel gedroogde cranberries gezoet zijn met suiker. Wil jij volledig suikervrij eten, dan zul je hier goed op moet letten en kiezen voor een suikervrije variant. Echter, deze schijnen nogal lastig te vinden zijn. Wendy heeft een aantal fabrikanten gemaild en de meeste zoeten hun cranberries met kristalsuiker, rietsuiker, of appelsapconcentraat.

Daarnaast is Wendy ook op zoek gegaan naar een alternatief. Wat blijkt: je kunt zelf heel makkelijk cranberries drogen. Ze zijn op dit moment gewoon bij de Albert Heijn in het vriesvak te krijgen. Check de comments van het originele artikel hier voor het recept voor gedroogde cranberries. Vervang dan de suiker door bijvoorbeeld palmsuiker.

3 thoughts on “Blij Zonder Suiker: Zachte oatmeal cranberry koekjes

    • Hoi Margreet,

      Ik zelf volg geen suikervrij dieet. Dit was een artikel van een gastblogger ivm mijn eigen vakantie.

      Palmsuiker is een suiker die blijkbaar een goede vervanging is voor wanneer je geen geraffineerde suikers meer mag/wilt eten.

      Suikervrij is eigenlijk bijna onmogelijk, zelfs in fruit en groenen zitten natuurlijke suikers. Het gaat om het verschil of gebruik van geraffineerde en ongeraffineerde suikers bij een dergelijk dieet.

      Ik zelf ben geen expert, dus dan verwijs ik je graag door naar de blog van deze blogster: blijzondersuiker.nl

  1. O dat is goed om te weten dat cranberry’s met suiker zijn gezoet! Dat wist ik dus niet… Heb nog een zakje in de kast liggen maar omdat ik momenteel ook geen suiker eet dus even niet gebruiken! Goede tip om ze zelf te drogen. Ga er naar kijken!

Geef een reactie

