Donauwelle cupcakes: Vanille, chocolade en kersen

IMG_1086x

Al bijna mijn hele leven woon ik aan de grens met Duitsland, toch kwam ik daar in mijn jonge jaren bijna nooit en was het pas op latere leeftijd dat ik in Duitsland wel eens boodschappen ben gaan doen. Het assortiment is vaak net iets anders en ze hebben zelfs meer producten (en vaak goedkoper) op het gebied van bakken. 

Ook verkopen ze in Duitsland andere bakmixen dan in Nederland en één van mijn favorieten is de bakmix voor het maken van Donauwelle. Omdat alles wat in een bakmix zit ook thuis te maken is besloot ik cupcakes te creëren die zijn geïnspireerd op de Donauwelle. Ik vond ze zelf een van mijn lekkerste cupcake creaties tot nu toe, dus ik kon niet wachten om het recept met jullie te delen.

Ik heb voor deze cupcakes wat grotere papieren vormpjes gebruikt, omdat ik het echt mini-taartjes wilde laten zijn. Hierdoor haal je natuurlijk wel minder cupcakes uit het beslag. Daarnaast zijn deze XL cupcakes ook vullender dan een normale maat cupcake. Een echte cupcake voor de volwassenen dus. Met kleinere vormpjes haal je met gemak twaalf cupcakes uit dit recept.

IMG_1071x

Donauwelle cupcakes (9-12 stuks)

Ingrediënten:

  • 200 gr ongezouten roomboter, kamertemperatuur
  • 3/4 cup fijne kristalsuiker
  • 3 eieren
  • 1 cup bloem
  • 1 tl bakpoeder
  • snufje zout
  • 24-27 kersen, ontpit
  • 1 1/2 el cacao
  • 1 tl melk
  • vanille botercrème
  • 9-12 kersen met steel

Bereiding:

  1. Verwarm een oven voor op 180 graden en doe 9 grote of 12 standaard papieren cupcakehouders in een muffinbakplaat.
  2. Mix in een kom de boter en suiker voor ongeveer 4 minuten tot er een luchtig geheel ontstaat.
  3. Voeg de eieren een voor een toe en mix tussendoor op lage stand.
  4. Zeef de bloem, bakpoeder en het zout samen en voeg toe aan het beslag.
  5. Mix voorzichtig de droge ingrediënten door het beslag en stop zodra je geen bloem meer ziet.
  6. Verdeel de helft van het beslag over de cupcakevormpjes en leg hier 2 of 3 ontpitte kersen op.
  7. Voeg aan de andere helft van het beslag de cacao en de melk toe. Mix kort door totdat je een chocolade beslag hebt.
  8. Vul de cupcakehouders aan met het chocoladebeslag totdat deze voor 3/4 gevuld zijn.
  9. Bak de cupcakes gaar in 20-25 minuten.
  10. Laat 5 minuten afkoelen in de bakplaat om ze vervolgens volledig te laten afkoelen op een rooster.
  11. Versier de cupcakes met een toef botercrème of, zoals in de foto’s, met een roomkaasfrosting met banketbakkersroom en maak af met een mooie kers.

IMG_1073x

Wil je deze cupcakes ook maken en erover bloggen? Link dan even naar dit bericht, aangezien dit mijn eigen recept is.

One thought on “Donauwelle cupcakes: Vanille, chocolade en kersen

Geef een reactie

