Broodje rosbief tonnato

IMG_0952x

Tijdens een etentje met collega’s werd ik weer herinnerd aan een fijn voorgerecht, namelijk vitello tonnato, oftewel kalfsvlees met tonijnmayonaise. Een van mijn collega’s vertelde mij dat zij vaak zelf tonijnmayonaise maakt. Volgens haar gewoon wat tonijn, mayonaise en kappertjes, staafmixer erop en klaar.

Eenmaal thuis was het me alweer ontschoten, totdat ik Rudolph’s kookboek ‘Lekker snel’ was aan het doorbladeren en wat zag ik daar … vitello tonnato! En ja hoor, ik werd weer herinnerd aan mijn plan om zelf een keer tonijnmayonaise te maken. Het boek ging weer dicht, sorry Rudolph, en na het internet te hebben afgestruind stelde ik mijzelf een recept voor een kleinere hoeveelheid samen.

Ik besloot er een lekker lunchgerecht van te maken. Op deze manier is de tonnato iets toegankelijker, want aan voorgerechten doe ik doordeweeks niet. De tonijnmayonaise was lekker friszuur van smaak en had ook de gewenste dikte en het uiterlijk van een tonnato zoals ik ze eerder heb gegeten. Perfect dus en voor mij is dit recept dan ook een blijvertje.

IMG_0955x

Broodje rosbief tonnato

Ingrediënten:

  • 100 gr mayonaise
  • 1/2 blikje tonijn
  • 1 tl kappertjes
  • 1 ansjovisfilet
  • 1/2 tl mosterd
  • 1 tl citroensap
  • zout en peper
  • broodje
  • dunsgesneden rosbief
  • rucola

Bereiding:

  1. Doe de mayonaise, tonijn, kappertjes, ansjovis en mosterd in een hoge maatbeker en pureer tot een glad mengsel met de staafmixer.
  2. Voeg de citroensap en wat zout en peper naar smaak toe en mix nogmaals. Proef of de smaak gewenst is en voeg eventueel nog wat zout en/of peper toe.
  3. Snijd het broodje open en beleg de bodemhelft met rucola.
  4. Beleg het broodje met drie plakjes rosbief en schenk er de tonijnmayonaise* overheen.

* De tonijnmayonaise is voldoende voor 4 personen voor een voor- of lunchgerecht, maar kan natuurlijk ook als dip gebruikt worden.

Tonijnmayonaise is qua smaak een echte aanrader. Heb jij het al eens zelf gemaakt?

One thought on “Broodje rosbief tonnato

  1. Pingback: Foodblogswap augustus | Hungryfeelings

Geef een reactie

