Zomerse nectarine cake

IMG_0996x

Nectarines vind ik in de zomer een heerlijke vrucht om te eten. Voor mij eigenlijk een seizoens vrucht die de appel tijdelijk vervangt. Ik had laatst zoveel nectarines gekocht dat ik besloot om er een cake mee te gaan bakken. Al snel kwam ik het volgende recept tegen genaamd Gateau Fondant Aux Nectarines. Bij die benaming alleen liep het water me al in de mond. Eventjes snel voor het eten heb ik deze cake gemaakt, een makkelijke cake om te maken dus. In de zomer zijn de ingrediënten sowieso altijd wel wat sneller op kamertemperatuur.

Omdat ik de cake vlak voor het eten in de oven had gezet, konden we de cake direct erna aansnijden. Deze cake was warm heel erg lekker! Let op: Er is natuurlijk een verschil tussen heet (net uit de oven) en warm. Maar dat snappen jullie natuurlijk wel.

IMG_1007x

Ik vind het ook heel erg mooi hoe de rode kleur van de huid van de nectarine in het vruchtvlees is getrokken. Deze cake is lekker zacht en subtiel zoet van smaak. Ik ben dan ook erg fan van dit recept en ga het in de winter dan ook zeker nog een keer met appel en kaneel maken.

IMG_1011x

Franse nectarine cake (serveert 8-10)

Ingrediënten:

  • 4 grote rijpe nectarines, ontpit en in stukjes gesneden
  • 250 gr ongezouten roomboter, kamertemperatuur
  • 1 cup fijne witte kristalsuiker
  • 4 eieren, kamertemperatuur
  • 1/4 tl vanille extract
  • 1 tl citroensap
  • 2 cups en 1 el bloem
  • 1/2 tl bakpoeder
  • snufje zout

Bereiding:

  1. Vet een springvorm van 20-22 cm in en verwarm de oven voor op 180 graden (hetelucht).
  2. Mix de boter en suiker romig, ongeveer 3-4 minuten.
  3. Voeg een voor een de eieren toe met de mixer op een lage stand. Voeg vervolgens de vanille en citroensap toe.
  4. Zeef bloem, bakpoeder en zoet en mix kort door het beslag heen. Op het moment dat het laatste restje bloem verdwenen in stop je met mixen.
  5. Voeg de nectarines toe en spatel ze door het beslag.
  6. Doe het beslag in de sprinvorm en strijk de bovenkant zoveel mogelijk glad. Bak voor 55 minuten, een sateprikker moet er schoon uit komen.
  7. Laat afkoelen op een rooster en bestrooi met poedersuiker.

Deze cake is het lekkerste warm of op kamertemperatuur met een toef slagroom erbij. Bewaar de cake afgedekt in de koelkast voor maximaal 3 dagen. Haal minimaal een half uur voor serveren uit de koelkast.

3 thoughts on “Zomerse nectarine cake

Geef een reactie

