Uit het pak: ‘Cream apple pie’

IMG_2750x

Ook deze keer weer een bakmix die ik een hele tijd terug bij de Xenos heb gekocht. De naam van de bakmix vond ik destijds al vreemd en ik zie jullie ook al denken: Apple? Pie? En waar is die cream? Als je verder leest wordt het allemaal duidelijk. Allereerst die ‘apple’ verwarring verklaren, omdat het nu zomer is heb ik gekozen om gebruik te maken van aardbeien in plaats van appels. Het is dus eigenlijk een soort van ‘cream strawberry cake’ geworden. Een ‘pie’ was het vanaf het begin al niet. 

IMG_0481x

En zo ziet de verpakking er dus uit, je ziet duidelijk een laag cake met daar op een laag appel. Geen pie, maar een duidelijke cake. De cake is de bakmix en hier hoef je alleen nog maar 3 eieren en 250 ml ongeslagen slagroom aan toe te voegen. Het fruit voeg je zelf vers toe en vandaar dat ik mijzelf vrij liet om voor aardbeien te gaan.

De beschrijving van de bereiding was op een puntje na duidelijk. Er stond namelijk niet bij hoe lang je het beslag moet mixen, maar aangezien er op de voorkant “klaar in 1 minuut” staat heb ik dat ook maar aangehouden. Het was dan ook geen moeilijk te maken beslag.

Ik heb ongeveer 200 gram aardbeien genomen en zoals beschreven over het deeg verdeeld zodra deze in de bakvorm was gegoten. Daarna ging de cake voor 60 minuten op 145 graden (hetelucht) de oven in. Handig dat er voor ieder oventype een temperatuuraanduiding aanwezig was, daar houd ik wel van!

IMG_2752x

Na 60 minuten kwam er een goed uitziende cake uit mijn oven en doorstond deze ook de sateprikker test, deze kwam er volledig schoon en droog uit. Perfect!

Toch zakte de cake bij het afkoelen in, een kleine domper op een zonnige middag. Nadat ik er een aantal mooie stukken van had gesneden kwam het aan op de smaak. De smaak was goed, zacht en niet chemisch zoals ik verwachtte na het cinnamon roll fiasco. Ik vond de cake wel een beetje klef, maar met een bolletje ijs en wat verse aardbeien hebben we echter genoten van deze cake als toetje. Lekker!

IMG_2767x

Een dag later was ik minder blij. De cake was echt een zompige en plakkerige boel geworden. Ook deze cake heb ik voor het grootste deel dus moeten weggooien. Echt jammer, want hij smaakte goed en ook een beetje zonde van de verse aardbeien. Maar ik kon me echt niet over de klefheid (plakte aan gehemelte vast etc.) heenzetten.

Raad ik deze cakemix af? Nee, voor de onervaren thuisbakker zeker niet, want de smaak was prima en je kunt zelf kiezen welk fruit je toevoegt. Houd er gewoon rekening mee dat de cake dezelfde middag nog op moet. Maak hem dus klaar wanneer je gasten verwacht, bijvoorbeeld voor een verjaardag.

Heb jij nog specifieke bakmixen of andere ‘uit het pak’ producten die je hier graag ziet? Laat het me weten door hieronder, op facebook en/of twitter (#uithetpak) een bericht achter te laten.

Geef een reactie

