Uit het pak: Koopmans oud-Hollandse cake en koek

IMG_2906x

Vandaag een cake ‘uit het pak’ die wij zelf al eens eerder gemaakt hebben. Het is een persoonlijke favoriet van de hubbie, dus zonder al teveel geklaag werd deze cake opnieuw gemaakt voor de blog en onszelf natuurlijk.

Bij het bekijken van de foto’s realiseerde ik mij dat ik geen foto genomen had van het pak. Dat kan natuurlijk niet en dus werd deze uit de oud-papierbak gehaald en op de foto gezet. Let dus vooral niet op dat plakbandje dat de doos gesloten houdt.

IMG_2916x

Aan deze Koopmans mix moet men zelf nog de boter, eieren en wat water toevoegen. Dit vind ik altijd wel positief, omdat je naast de mix gebruikt maakt van verse producten. Ondanks dat de cake uit twee onderdelen bestaat heb je maar één kom nodig. Ideaal!

Met deze cake testte we ook direct voor de eerste keer onze Kitchenaid en konden we goed vergelijken of het de smaak van de cake ten goede kwam. Twee vliegen in een klap dus. Op de Kitchenaid zal ik echter in een ander artikel terugkomen.

IMG_2895xIMG_2897x

De koekbodem is snel gemaakt en wordt eenvoudig met de hand platgedrukt. In dezelfde kom als waarin de koekbodem is bereid kun je verder gaan met het cakebeslag.

IMG_2902x

Nadat de boter zacht en romig is geklopt voeg je de cakemix en de eieren toe. Na enkele minuten mixen is het beslag klaar en kan het over de koekbodem worden gegoten.

De cake moet een ruim uur in de oven en deze moet daarna ook even afkoelen. Maak de cake dus ruim van tevoren wanneer je deze wilt serveren voor bezoek.

IMG_2915x

Nadat de cake is afgekoeld tot kamertemperatuur kun je deze aansnijden en de mooie koekbodem zien zitten. De koekbodem heeft een speculaasachtige smaak. De cake zelf is lekker en de bekende ‘bakmix’ smaak valt reuze mee.

Deze Koopmans Oud-Hollandse Cake en Koek is makkelijk te bereiden, ondanks de twee aparte delen waaruit deze cake bestaat. De cake houdt daarnaast erg goed. Ook de dagen erna is de cake nog steeds erg lekker. Als we deze niet lekker hadden gevonden, hadden we deze ook zeker geen tweede keer gemaakt.

Daarnaast vind ik deze cake een leuke variatie op de standaard witte cake en ook erg smakelijk. Het pak bevat ook nog een variatierecept zodat je twee kanten op kunt met deze bakmix. Het bieden van variatie is voor mij een pluspunt en laat ook zien dat je meer kunt met een bakmix dan men denkt.

Heb jij deze Koopmans cake al eens gemaakt of zou jij deze zelf proberen?

5 thoughts on “Uit het pak: Koopmans oud-Hollandse cake en koek

  1. Pingback: Uit het pak: Koopmans kleine kruimeltaartjes | Cakeje Van Eigen Deeg

    • Dat vind ik vreemd voor deze bakmix. Was de cake helemaal wel gaar, met andere woorden kwam de sateprikker er schoon uit. Dit is wel een aan te raden test om te controleren of een cake en/of cupcake gaar is.

      Wellicht is de oven niet goed op temperatuur gekomen, dat kan heel erg afwijken per oven. Ik neem aan dat wel de door Koopmans aangeraden temperatuur en tijd is aangehouden. Maar ik denk dus dat de cake niet gaar genoeg zal zijn geweest.

  2. Leuk idee dat je kant en klare bakmixen test 🙂
    Of ik deze zou proberen? Ja, niks mis met een cake bakmix (hoewel ik er al jaren geen meer hebt gebruikt, vind bakken veel te leuk).

    Gr. Nadja

    • Gelukkig hoef ik ook altijd alleen maar toe te kijken, aangezien mijn man ze ‘test’. Het is bakken in de hoogste versnelling, maar desondanks is het wel belangrijk om te weten wat er op de markt is.

      En sommige mensen willen ook gewoon weten of dat soort producten van goede kwaliteit zijn. Dus het leek mij een leuke rubriek om aan mijn blog toe te voegen.

Geef een reactie

