Denken aan de kippen doe je zo!

IMG_0435x

Ik heb al eerder een heel pleidooi gehouden over het kopen van biologische eieren. Vandaag wil ik daar iets dieper op ingaan. 

Ik begrijp dat niet iedereen, inclusief mijzelf, het in zich heeft om veganistisch te worden en op die manier dierenleed in de voedselindustrie te verminderen. Toch denk ik dat met wat kleine aanpassingen iedereen een bijdrage kan leveren aan het welzijn van deze dieren.

Kippenleed

Voor mij persoonlijk begint het bij de kippen. Destijds vertelde ik al dat het belangrijk is om de juiste eieren te kopen. Scharreleieren zijn niet de goede eieren in mijn optiek. scharrelkippen ondergaan hetzelfde leed als legkippen, maar hebben gewoon een A4tje meer aan ruimte. Het leed van deze kippen begint al bij de kuikentjes. De snavels van deze onschuldige dieren worden gebrand om kannibalisme onder kippen te voorkomen. Zoals op Adopteer Een Kip te lezen is:

Voor biologische kippen is het preventief wegbranden of kappen van een (levend) deel van de snavel verboden. Helaas geldt dit nog niet voor hun niet-biologische zusjes. Het inkorten van kippensnavels mag eigenlijk al niet meer sinds 2001, maar de pluimveesector kreeg telkens ontheffing. Staatssecretaris Bleker van landbouw [gaf] opnieuw vrijstelling, dit keer tot 2021. Voor een kip is de snavel erg belangrijk. Zij gebruikt hem voor eten en drinken, voor het verzorgen van haar veren en om een nest te bouwen. In de snavel zit een groot aantal zenuwen en hij is erg gevoelig. Bij batterijkippen en scharrelkippen zonder uitloop worden de snavels gekapt. Dit wordt gedaan om het verenpikken tegen te gaan. Dit snavelkappen gebeurt om verenpikken en kannibalisme te voorkomen. Bij biologische pluimveehouders worden de snavels van kippen niet gekapt. “Toucheren”, het bijslijpen van de snavelpunt, mag ook niet meer. Door goed management is het mogelijk het verenpikgedrag grotendeels te voorkomen.

En nu?

Alleen de juiste eieren kopen is echter niet genoeg. De eieren van legkippen worden namelijk voor het grootste gedeelte verwerkt in producten waar het in eerste instantie niet zichtbaar is dat hier eieren in verwerkt zijn. Denk maar aan gebak, koekjes en de wel geliefde mayonaisse, maar er zijn ook genoeg andere producten waar eiwit of eigeel voor nodig is om ze te maken. Wil je dus echt alleen maar biologische of, wanneer het niet anders kan, vrije uitloop eieren eten, dan zul je bij veel producten in de supermarkt het etiket moeten gaan lezen.

IMG_2831x

Staat er gewoon eigeel of ei(eren) op de verpakking, dan gaat het hier om eieren van de legkippen. Vaak zal er scharrelei(eren) of eigeel op het etiket staan, zie hierboven. Inmiddels weet je dat dit op het gebied van dierenleed geen goed product is.

Gelukkig zijn er voldoende producten te koop waar geen ei in verwerkt is, of waar gebruik gemaakt is van ten minste vrije uitloop eieren. Wanneer er gebruik gemaakt is van vrije uitloop eieren of biologische eieren, dan zal dit duidelijk op het etiket vermeld staan. Bij twijfel niet kopen en eventueel contact opnemen met de fabrikant.

Wat dan wel?

De eieren van legkippen en/of scharrelkippen zijn goedkoop, je kunt er dus van uitgaan dat in de wat goedkopere producten vaak gebruik gemaakt zal zijn van deze eieren. De echte liefhebber van mayonaisse hoeft deze echter niet te gaan schuwen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor biologische mayonaisse of die van Calvé. Bij mijn eigen ontdekkingstocht door de supermarkt kwam ik er namelijk achter dat Calvé vrije-uitloop eieren gebruikt; ik zeg de volgende stap is biologische eieren! Maar er bestaat ook eiloze mayonaise van bijvoorbeeld Smaakt, deze is te koop bij de Jumbo. Daarnaast bestaat er nog de optie om zelf mayoniasse te maken op basis van biologische eieren. Ik zal binnekort een recept voor zelfgemaakte mayonaisse delen.

Qua koeken is er ook keuze genoeg. Veel supermarkten bieden al biologische koeken aan. En wat dacht je van Oreo koekjes? Oreo maakt namelijk geen gebruik van eieren voor het maken van hun befaamde koekjes. Maar ook de digestive koeken van de Albert Heijn bevatten geen eieren. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Met een beetje onderzoek zul je zien dat er al voldoende producten op de markt zijn waar geen ei in verwerkt is, waarvan je echter had gedacht dat er wel ei in zou zitten.

Persoonlijke keuze

Ook ik weet dat kippenleed maar een klein deel is van het dierenleed in de voedselindustrie. Het is mijn persoonlijk keuze om op deze manier een steentje bij te dragen aan een betere voedselindustrie. Het is ook niet zo dat ik buiten het kopen van eieren en kippenvlees niet let op de afkomst van het product. Mijn man en ik proberen waar we kunnen altijd voor biologische producten te gaan. Ik pretendeer echter niet dat ik volledig biologisch leef, maar het is wel iets waar ik dagelijks naar streef.

Geef een reactie

