Foodblogswap: Het avontuur van de macaronage

IMG_3106x

Het is weer tijd voor de Foodblogswap. Deze maand kreeg ik die lieflijke blog van Anne-Ruth Dekker toegewezen genaamd Kookmeisje. Wat een leuke blog heeft zij, ik ben vooral dol op de bloemenfoto’s die bijna bij ieder artikel verschijnen. Zoals eerder gezegd moet de swap er voor zorgen dat je out-of-the-box gaat voor een keer. Met dat in gedachte besloot ik de key lime pie te laten voor wat het was en voor de macarons te gaan. 

Als je een beetje weet wat macarons zijn, dan weet je ook dat deze niet eenvoudig zijn om te maken. Dit weet ik eigenlijk al jaren en heb me daarom er nooit aan gewaagd. En als je ook een beetje weet hoe macarons er uit horen te zien, dan kun je zien dat het mij niet gelukt is. Ik heb twee pogingen gedaan en toen was ik door mijn laatste voorraad poedersuiker heen en heb ik het opgegeven voor deze week. Ja, want ook bij foodbloggers mislukt er wel eens wat.

Maargoed, er staat nergens in de regels van de foodblogswap dat je een ‘gelukt’ recept moet publiceren, toch? Dus vandaar enkele foto’s van mijn ‘mislukte’ macarons. Want laten we eerlijk zijn, dit is nu natuurlijk wel direct het begin van mijn macaronage avontuur. Eenmaal begonnen weet je dat je door moet gaan totdat je die voetjes hebt gecreëerd.

IMG_3113x

Aargh, tweede poging weer geen voetjes en nu kwam één batch ook nog eens niet goed los van het bakpapier. Je ziet het niet, maar die met de roze spikkels zijn hol … erger dan de eerste keer dus.

Wat ik nu wel weet is dat macarons goddelijk lekker zijn. Ze zijn zoet, ontzettend knappering maar ‘chewy’ tegelijk. Eigenlijk is het ook maar beter dat de poedersuiker op was, want anders had ik geen tandglazuur meer overgehouden.

IMG_3114x

Ik ga zeker verder met het maken van de perfecte macarons en ik ga ook volhouden dat het met het recept van Anne-Ruth moet lukken. Want als je even gaat kijken naar het recept op haar blog met de macarons met voetjes, dan weet je ook direct dat het wel kan. Het is mij echter nog niet gelukt.

Dus klik snel hier om het recept voor deze goddelijke macarons met voetjes  te vinden. Oh, en nog wat extra informatie: voor beide poging heb ik het recept van Anne-Ruth gehalveerd. Voor de eerste poging heb ik groene kleurstof (Wilton paste) gebruikt en voor de tweede poging zonder kleurstof. Als vulling heb ik beide keren gewoon aardbeienjam gebruikt.

En dan ook nog even mijn conclusie na het bekijken van een aantal youtube filmpjes over wat ik wellicht fout heb gedaan: de eiwitten te stijf geslagen, het beslag te lang doorgeroerd of niet lang genoeg, mijn ronde spuitmond niet gebruikt (die ben ik trouwens ook kwijt), de macarons niet lang genoeg laten drogen (bij de tweede poging waren ze na 1 uur en 1 kwartier nog steeds nat en glanzend) en de belangrijkste conclusie is eigenlijk niet weten waar het fout gaat. Alhoewel, de volgende keer ga ik het recept gewoon niet halveren, omdat ik misschien gewoon net iets teveel eiwit had in verhouding met de droge ingrediënten.

Ik ben er dus nog wel even zoet mee en zodra ik het geheim heb ontmaskerd zal ik er natuurlijk weer over bloggen. Ik vraag me nu trouwens wel af, heb jij al eens zelf macarons gemaakt en waren ze de eerste keer al direct gelukt?

En voordat ik het vergeet Caroline van Carry’s Kitchen bereidt een recept van mijn blog, dus houdt deze week ook haar blog in de gaten!

2 thoughts on “Foodblogswap: Het avontuur van de macaronage

  1. Pingback: Banaan zoete aardappel muffins : Kookmeisje

Geef een reactie

