Op soeptocht: Met romige pastinaaksoep de herfst in

IMG_3102x

Nu het koude weer zijn intocht maakt en de winterkleding van zolder wordt gehaald is een warme kop soep nooit verkeerd. De komende (koude) maanden ga ik op zoek naar heerlijke, maar bovenal makkelijke, soepgerechten. Het wordt mijn persoonlijke soeptocht! 

Ik begin deze soeptocht met een pastinaaksoep. Het recept is afkomstig van de C1000, maar heb ik qua hoeveelheden een klein beetje moeten aanpassen. Ik was immers op zoek naar soep en niet naar puree… De soep zelf was inderdaad fluweelzacht. Jammergenoeg kon de smaak van pastinaak me niet boeien en mistte ik toch echt de pit die ik van een soep verwacht. Ik moet daarbij zeggen dat ik ook niet van erwtensoep houd, behave de worst, en dat ik daarom denk dat deze soep niet in mijn straatje past. Nogmaals de soep was niet vies, maar gewoon niet mijn smaak.

Hieronder deel ik wel het recept, omdat ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel van een pastinaaksoepje houden en dan is dit gerecht lekker simpel en snel.

IMG_3102xx

Romige pastinaaksoep (4 personen)

Ingrediënten:

  • 400gr biologische pastinaken
  • 40 gr boter
  • 1 sjalot
  • 750-1000 ml water
  • 1-2 blokje(s) groentebouillon
  • 125 ml slagroom
  • 1/2 tl kerriepoeder
  • 1-2 sneetjes oud brood
  • 1 el olijfolie
  • peper en zout
  • 1-2 el honing/suiker
  • 2 el fijngehakte verse peterselie

Bereiding:

  1. Pel en snijd de sjalot fijn. Schil de pastinaken met een dunschiller en snijd in de lengte doormidden en dan in kleinere stukken.
  2. Smelt de boter in een soeppan en bak de sjalot op laag vuur glazig. Doe de pastinaak erbij en bak 1 minuut mee. Voeg 500ml water en één blokje groentebouillon toe en breng aan de kook.
  3. Laat het geheel met de deksel op de pan 20 minuten koken.
  4. Terwijl de soep staat te koken bereid je de kerrieroom. Mix de slagroom met de kerriepoeder tot een stevige room.
  5. Bereid ook alvast de croutons. Snijd de korst van het brood en snijd het brood in kleine vierkantjes. Doe samen met de olijfolie en wat peper en zout in een kom en schep om. Bak de croutons in een hete pan goudbruin.
  6. Test of de pastinaken gaar zijn en pureer het geheel met een staafmixer tot een gladde soep. Wanneer de puree te dik is voeg je nog wat extra water en eventueel een half blokje bouillon toe. Ik had uiteindelijk ongeveer 1 liter bouillon nodig.
  7. Breng de soep verder op smaak met peper, zout en een klein beetje suiker of honing.
  8. Serveer de soep met een lepel room, enkele croutons en wat peterselie.

Laat me weten of jij al eens pastinaaksoep hebt gegeten en wat jij ervan vond, ik ben benieuwd!

Geef een reactie

