Red velvet cupcakes om verliefd op te worden!

Opnieuw een recept dat ik op mijn oude adres al ooit had gepubliceerd, maar waar ik eigenlijk geen goede foto’s van had om daadwerkelijk mee te verhuizen. Het heeft dan even geduurd, maar hier zijn ze dan mijn perfecte smelt-in-je-mond red velvet cupcakes.

IMG_3091x

Dit zijn echt cupcakes om verliefd op te worden. Het is dan ook niet verrassend dat je ze voornamelijk rond Valentijnsdag veel ziet. Persoonlijk vind ik ze erg geschikt voor de wat koudere maanden, maar eigenlijk kunnen ze altijd wel. Red velvet cupcakes is dan ook één van mijn favoriete cupcake soorten.

Voor red velvet cupcakes heb je eigenlijk altijd cakemeel en karnemelk nodig, deze kun je niet zomaar door gewone meel of melk vervangen. Heb jij deze ingrediënten net zoals ik niet standaard in huis, dan kun je hier lezen hoe je deze eenvoudig zelf maakt.

Red velvet cupcakes (12 stuks)

Ingrediënten:

  • 150 gr (zelfgemaakte) cakemeel
  • 2 el cacao
  • 3/4 tl bakpoeder
  • 1/4 tl zout
  • 1/2 cup (zelfgemaakte) karnemelk
  • 1 el vanille extract
  • 1/2 tl azijn
  • rode voedingskleurstof (ik gebruik Wilton icing color paste no-taste red)
  • 150 gr fijne kristalsuiker
  • 56 gr ongezouten roomboter
  • 1 biologisch ei

IMG_3087x

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden en plaats 12 cupcakehouders in een muffinbakplaat.
  2. Zeef de cakemeel, cacao, bakpoeder en zout en doe in een kom. Dit zijn je droge ingrediënten.
  3. Doe in een beker of kleine kom de karnemelk, vanille, azijn en kleurstof en roer goed door. Dit zijn je natte ingrediënten.
  4. Mix de boter en suiker in 3-5 minuten romig. Voeg het ei toe en mix nog eens 1 minuut.
  5. Voeg nu om de beurt de droge en natte ingrediënten toe. Zorg dat je begint én eindigt met de droge ingrediënten.
  6. Zodra het laatste beetje meel is verwerkt in het beslag stop je met mixen.
  7. Vul de cupcakehouders voor 2/3 en bak de cupcakes in 20-25 minuten gaar. Een sateprikker moet er schoon uitmaken.

Wanneer de cupcakes volledig zijn afgekoeld bedek je ze met een toef cream cheese frosting, klik hier voor mijn go-to recept. Voor verdere decoratie kun je er voor kiezen om een kale cupcake op te offeren. Verkruimel deze cupcake boven een kommetje en verdeel de kruimels over de met frosting bedekte cupcakes, zie foto’s.

IMG_3093x

Deze cupcakes zijn gewoonweg verrukkelijk en echt de moeite waard om te maken. Wil jij trouwens ook deze superschattige cupcakehouders gebruiken die ik in de Verenigde Staten gekocht heb? Kijk dan eens op Sweettableshop.com, daar verkopen ze deze ook!

3 thoughts on “Red velvet cupcakes om verliefd op te worden!

Geef een reactie

