Blij Zonder Suiker: Chokos cake

IMG_3469x

Gisteren was Wendy van Blij Zonder Suiker langsgekomen om een dagje samen te bakken. Ons doel een pumpkin pie maken, maar aangezien Wendy ook graag gebruik wilde maken van mijn Kitchenaid moest er ook een cake gebakken worden. Dit werd een chocolade kokos cake, ik noem het om die reden een chokos cake. De cake is gluten-, lactose en suikervrij.

Ik ben totaal geen fan van kokos, maar wonder boven wonder vond ik deze cake best wel lekker. De chocolade maakt deze cake voor mij smakelijk en eetbaar. De cake was ook perfect gelukt. Niet te droog, maar ook niet te nat. Gewoon perfect!

Het recept had Wendy meegenomen en voor de foto’s ben ik dan weer verantwoordelijk. Een mooiere samenwerking bestaat niet, vandaar dat ik deze cake ook graag met jullie wil delen.

IMG_3474x

Chokoscake (4-8 personen)

Ingredienten:
  • 1 cup suikervrije pure chocolade*
  • 1/2 cup kokosmelk
  • 2 biologische eieren
  • 1 tl vanille aroma
  • 1 1/4 cup amandelmeel
  • 1/2 cup geraspte kokos
  • 1/2 tl zout
  • 1/2 tl bakpoeder
  • 1/2 cup amandelschaafsel

* Volg je geen suikervrij dieet gebruik dan gewone pure chocolade (minstens 60%), hier zit trouwens niet eens zoveel suiker in en wordt vaak ook als gezond gezien.

Bereiding:
  1. Verwarm de oven voor op 170 graden en doe de chocolade met de kokosmelk in een steelpan en laat smelten.
  2. Eenmaal gesmolten haal je pan van het vuur en laat je het geheel afkoelen tot kamertemperatuur. Voeg de eieren en de vanille toe en roer goed door.
  3. Doe het amandelmeel, de geraspte kokos, zout en bakpoeder in een kom en meng doorelkaar.
  4. Voeg het chocolademengsel toe en roer, of mix, tot een beslag.
  5. Vet een bakvorm of ovenschaal in van 20 x 20 cm en giet het beslag erin.
  6. Bestrooi met amandelschaafsel en eventueel nog wat extra geraspte kokos.
  7. Bak in 25-30 minuten gaar. Een sateprikker moet er schoon uitkomen.
  8. Laat de cake afkoelen totdat de rand van de cake loslaat van de bakvorm.

IMG_3483x

Serveer deze cake eventueel met wat warme kersensaus (zoet deze dan met honing), een ideaal dessert voor de koude wintermaanden. Heb jij een lactose-intelorantie of volg je een gluten- of suikervrij dieet, dan is deze cake zeker een aanrader.

8 thoughts on “Blij Zonder Suiker: Chokos cake

    • Hallo Maria. Wat leuk dat je deze cake wilt bakken. Helaas kan amandelmeel niet door kokosmeel worden vervangen. Dit omdat deze meelsoorten verschillende eigenschappen hebben.

    • Hoi Heleen, ik werk al jaren met cups en ondertussen reken ik het ook niet meer om. Je kunt het vinden door te googlen op converter cups-grams en dan vaak ook het type product dat je wilt omrekenen. Er staan genoeg tabellen op het internet.

      Het is een bewuste keuze geweest om met cups te werken en dat zie je terug in mijn recepten.

Geef een reactie

