Op soeptocht: Lichte paddenstoelensoep

IMG_3554x

Voor het vervolg van mijn soeptocht heb ik gekozen voor een soep die ik vorig jaar met kerstmis samen met mijn hubbie heb gemaakt. Het is een lichte soep met een lekkere bite en een heerlijke geur. Ik word er blij van en ik hoop jullie ook.

Het originele recept komt uit een Allerhande uit het jaar 2000 en is voor een simpele champignonsoep, maar ik vond het wel zo feestelijk om er een paddenstoelenmelange aan toe te voegen en dat hebben we nu weer gedaan. Wij hebben de soep geserveerd met worstenbroodjes op een luie zaterdag, maar de soep is dus ook perfect voor de feestdagen!

IMG_3562x

Paddenstoelensoep (4 personen)

  • 150 gr paddenstoelen melange
  • 250 gr champignons
  • 25 gr margarine
  • 1 kleine ui, gesnipperd
  • 1/2 teen knoflook, geperst
  • 1 tl gedroogde tijm
  • 1 el cognac of vieux
  • 1 1/2 kippenbouillontablet (of groentebouillontablet  wanneer er vegatariërs mee-eten)
  • peper en zout
  • verse peterselie
  • (eventueel 100 ml slagroom)

Bereiding:

  1. Veeg de champignons en paddenstoelen schoon met keukenpapier en snijd in dunne plakjes.
  2. Verhit boter in een soeppan en bak de gesnipperde ui glazig.
  3. Voeg de knoflook, champignons, paddenstoelen en tijm toe en bak ongeveer 4 minuten mee. Schep regelmatig om.
  4. Voeg de cognac, het bouillontablet en 750 ml water toe. Breng de soep aan de kook en laat 3 minuten doorkoken.
  5. Breng de soep op smaak met peper en zout.
  6. Tip: voor een romige soep voeg je 100 ml slagroom toe.
  7. Hak voor serveren wat verse peterselie fijn en verdeel over de soepkommen.

Je kunt de soep een dag of een paar uur van tevoren bereiden, verwarm dan de soep langzaam op laag vuur op.

Perfect voor de feestdagen, zeg ik. Ik vind het persoonlijk immers ideaal om iets te vinden dat ik ruim vantevoren klaar kan maken, zodat ik op het moment zelf niet constant in de keuken hoef te zijn.

One thought on “Op soeptocht: Lichte paddenstoelensoep

Geef een reactie

