Krokante oatmeal muffins

IMG_3538x

Een tijdje geleden kocht ik een pak havermout, beter bekend onder de Engelse naam oatmeal. Ik wilde namelijk weten waar de hele hype rondom overnight oats, of gewoon ontbijten met havermout was. Ik had warme oatmeal met bananen en kaneel gemaakt. Lekker, maar ik heb daar de eigenlijk geen tijd voor. Daarnaast vond ik het ook niet heel speciaal. Ik heb dus een heel pak staan, wat ik hoogstens maar een paar keer zal gebruiken voor ontbijt. Mijn oplossing: bakken met oatmeal

Na lang zoeken vond ik twee recepten waar ik mee aan de slag wilde. Deze gebruikte ik voor de kruimeltopping en deze voor de muffin zelf. Een combinatie die goed heeft uitgepakt. Ik moet wel waarschuwen dat dit geen zoete muffins zijn en ook qua structuur afwijkt van de muffin zoals wij deze kennen. Echter, geserveerd met een beetje jam is deze muffin ontzettend lekker. Perfect voor degene die net als ik weinig tijd in de ochtend hebben. De muffins kun je makkelijk invriezen: ’s avonds haal je 1 á 2 muffins uit de vriezer en ’s ochtends heb je een makkelijk ontbijt klaar staan.

Om deze muffins ook bij de tijd van het jaar te laten passen heb ik koek- en speculaaskruiden gebruikt. Lekker!

IMG_3540x

Oatmeal muffins (12 stuks)

Ingrediënten kruimeltopping:

  • 3/4 cup bloem
  • 1/2 cup havermout
  • 1/2 cup donkerbruine basterdsuiker
  • 1/2 tl zout
  • 70 gr ongezouten roomboter, gesmolten

Ingrediënten muffins:

  • 1 cup melk (amandel-, soya-, rijst-, of lactosevrije melk werkt ook)
  • 1 cup havermout (oatmeal)
  • 1 biologisch ei
  • 1/4 cup plantaardige olie
  • 1 cup bloem
  • 1/4 cup lichtbruine basterdsuiker
  • 1 tl baksoda
  • 1/2 tl zout
  • 1-2 tl koek- en speculaaskruiden

IMG_3534x

Bereiding:

  1. Begin met het wellen van de havermout voor de muffins. Doe de melk en het havermout in een kom en laat 15 minuten staan.
  2. Begin nu met de topping. Doe de droge ingrediënten in een kom en roer door.
  3. Voeg de gesmolten boter toe en kneed er drie deegballetjes van.
  4. Druk de balletjes plat, wikkel in vershoudfolie en leg weg in de vriezer voor ongeveer 10 minuten.
  5. Verwarm de oven voor op 220 graden Celcius en zet een muffinbakplaat klaar met 12 papieren vormpjes.
  6. Meng in een grote kom het ei met de olie en voeg het havermoutmengsel toe.
  7. Voeg nu de overige ingrediënten toe door ze boven de kom te zeven.
  8. Roer het beslag zeer kort door en vul de muffinvormpjes tot 2/3 met het beslag.
  9. Haal de kruimeltopping uit de vriezer en breek in kleine stukjes. Verdeel de topping over de met beslag gevulde muffinvormpjes.
  10. Bak de muffins in ongeveer 20 minuten goudbruin, of totdat een prikker er schoon uitkomt.

Deze muffins zijn een leuke variatie op jouw ontbijtroutine, probeer het eens uit!

One thought on “Krokante oatmeal muffins

Geef een reactie

