Makkelijk zelf-te-maken saucijzenbroodjes

IMG_3612x

De dagen worden korter en dat betekent ook dat ik steeds minder natuurlijk licht heb voor het maken van ‘mooie’ foto’s. Maar wees niet getreurd, want de recepten blijven makkelijk en lekker.

Deze zaterdag presenteer ik jullie makkelijk-zelf-te-maken saucijzenbroodjes van Rudolph van Veen. We zagen ze bij 24Kitchen voorbij komen en ik wist meteen dat ik nooit meer afbak saucijzenbroodjes zou kopen. Ik had nog bladerdeeg in de vriezer liggen en het gehakt was snel gekocht. Achteraf gezien zou ik het gehakt wat meer gekruid hebben, net zoals ik een gehaktbal zou kruiden. Want we vonden deze niet genoeg pit hebben. Ondanks dat gegeven, wil ik toch graag het basisrecept (je kunt het bijna geen recept noemen) met jullie delen.

IMG_3616x

Saucijzenbroodjes (6 stuks)

Ingrediënten:

  • 6 plakjes bladerdeeg
  • 1 ei
  • 200 gr half-om-half gehakt
  • 2-3 el paneermeel
  • kruiden voor gehakt, naar wens

Bereiding:

  1. Haal de plakjes bladerdeeg uit de vriezer en leg ze uit op je werkblad.
  2. Klop het ei met een vork los.
  3. Doe het gehakt met de helft van het ei en de kruiden naar wens in een kom, voeg paneermeel toe om het gehaktmengsel wat droger en beter werkbaar te maken.
  4. Verdeel het gehakt in 6 gelijke delen en draai er rolletjes (worstjes) van die in de lengte gelijk zijn aan het bladerdeeg.
  5. Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius.
  6. Besmeer de rechterhelften van de plakjes bladerdeeg met het losgeklopte ei.
  7. Leg in het midden van ieder plakje een rolletje en vouw dubbel, het ei zal werken als lijm.
  8. Druk de randjes met de top van een vork goed aan en besmeer nu ook de buitenkant met ei. Bestrooi eventueel met sesamzaad.
  9. Bak in ongeveer 15-20 minuten gaar en goudbruin.

Lekker bij een kop soep of een frisse salade. Varieer zelf door het gehakt naar wens te kruiden.

One thought on “Makkelijk zelf-te-maken saucijzenbroodjes

Geef een reactie

