Mijn favoriete cookie: Witte chocolade en macademia

Heel lang geleden besloot ik voor het eerst helemaal zelf chocolate chip cookies te maken. Het waren heerlijk smeuïge cookies, maar met de nieuwe start van Cakeje Van Eigen Deeg besloot ik het recept en de foto’s niet mee te nemen. Nee, ik besloot dat ik het recept opnieuw zou maken, maar dan met mijn favoriete chocolate chip cookie vulling. Nu, een paar jaar later, heb ik al meerdere keren chocolate chip cookies gebakken en diverse recepten uitgeprobeerd. Voor mij blijft die eerste keer en dat ene recept toch altijd speciaal, vandaar dat de dag is aangebroken dat ik het recept opnieuw met jullie deel.

IMG_3626x

Het recept is makkelijk als basisrecept te gebruiken. Vervang de witte chocolade en de noten gewoon door wat jij het lekkerste vind. Bijvoorbeeld, melk en pure chocolade en oreokoekjes, zo stond die namelijk origineel op mijn blog. Ik deel het recept ook stiekem voor Melanie, een oud-studiegenote die dit koekje graag maakt en mij laatst nog naar het recept vroeg.

IMG_3631x

Witte chocolade en macademia cookies (20-25 stuks)

Ingrediënten:

  • 2 cups bloem
  • 1/2 tl baksoda
  • 1/2 tl zout
  • 3/4 cup ongezouten roomboter, gesmolten
  • 1 cup lichtbruine basterdsuiker, stevig aangedrukt
  • 1/2 cup fijne kristalsuiker
  • 1 el vanille extract
  • 1 ei + 1 eigeel
  • 300 gr witte chocolade, in stukken gehakt
  • 150 gr macademia noten, in stukken gehakt

Bereiding:

  1. Zeef het bloem, de baksoda en het zout samen en doe in een kom.
  2. Verwarm de oven voor op 165 graden Celcius.
  3. Mix de gesmolten boter met alle suiker voor 2-3 minuten en voeg de vanille en het ei en eigeel toe.
  4. Mix totdat er een luchtige mengsel ontstaat en voeg de droge ingrediënten toe.
  5. Mix kort, totdat het meel niet meer zichtbaar is.
  6. Voeg de macademia noten en de witte chocolade toe en roer met een spatel door het beslag.
  7. Maak deegballetjes ter grootte van een eetlepel en plaats op een  met bakpapier beklede bakplaat.
  8. Bak voor ongeveer 15 minuten goudbruin. De koekjes mogen nog zachte zijn wanneer ze net uit de oven komen.
  9. Laat de koekjes 5 minuten afkoelen op de bakplaat alvorens ze volledig te laten afkoelen op een rooster.

Laat het smaken!

2 thoughts on “Mijn favoriete cookie: Witte chocolade en macademia

Geef een reactie

