Frambozen cakejes als kerstdessert

IMG_3710x

Kerstmis, ik ben er dol op. Vorig jaar heb ik samen met mijn man een volledig vier-gangen kerstdiner gemaakt. Niks kant en klaar, gewoon alles zelf gemaakt. Het was voor ons de eerste keer en we hebben er veel plezier aan beleefd, ondanks de gebroken hand van N.

Dit jaar gaan we weer aan de slag, maar nu voor een kleiner gezelschap en hopelijk zonder gebroken botten. Om in de stemming te komen deel ik vandaag een recept uit het kookboek Wat Katie Eet. Ik laat zien dat bepaalde zoetigheden met de juiste presentatie zeer geschikt zijn voor het kerstdiner. Want als er iets is dat ik graag maak voor het kerstdiner, dan zijn het wel toetjes.

IMG_3717x

Het recept heb ik lichtelijk aangepast. Ten eerste omdat ik geen 18 cakejes wilde en ten tweede omdat ik zo snel niet wist wat ik met 6-7 eidooiers zou moeten doen. Ik heb dus gekozen voor hele eieren.

Frambozen cakejes (12 stuks)

Ingrediënten:

  • 4 eieren
  • 245 gr poedersuiker en extra om te bestuiven
  • 60 gr bloem
  • 125 gr amandelmeel
  • 200 gr ongezouten roomboter, gesmolten
  • 250 gr frambozen (vers of diepvries)
  • Zachte zilveren parels (Dr. Oetker)
  • Zilveren sterretjes

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor tot 180 graden Celcius en vet een muffin bakvorm in.
  2. Kluts de eieren in een grote kom met een garde los.
  3. Zeef de poedersuiker en het bloem en voeg toe aan de eieren
  4. Voeg nu ook het amandelmeel en de gesmolten boter toe.
  5. Mix tot een glad beslag.
  6. Vul de vormpjes voor 2/3 met beslag en voeg 3-5 frambozen per vormpje toe.
  7. Bak de cakejes in 25-30 minuten gaar, of totdat er een prikker schoon uitkomt.
  8. Serveer de cakejes warm. Stapel ze op elkaar en bestuif met poedersuiker, garneer met de overgebleven frambozen en bestrooi met zilveren parels en sterren.
  9. Serveer eventueel met ijs.

Rood fruit, gouden cakejes, poedersuiker zo wit als sneeuw en zilveren parels. Kan het nog feestelijker? En had ik al gezegd hoe lekker licht en sappig deze cakejes zijn?

3 thoughts on “Frambozen cakejes als kerstdessert

  1. Pingback: Kerstschuimpjes, oftewel meringues | Cakeje Van Eigen Deeg

Geef een reactie

