Foodblogswap: Hartige kaas cupcakes

IMG_3809xfbs

Daar is ‘ie weer: de Foodblogswap. Deze keer dus van de maand december en dat was tussen alle kerstdrukte door toch wel even spannend. Het is mij echter wel gelukt.

 Ik heb mogen bakken van de kookblog Kleurrijk EtenAangezien ik een high tea zou organiseren voor mijn familie op mijn verjaardag wilde ik iets kiezen dat binnen dit thema pastte. Een hartige cupcake leek mij het meest gepast en dus was de keuze snel gemaakt. Ik heb de kaascupcakes geserveerd met een tomaten-paprikasoep en een spiesje van oude kaas en cherrytomaatjes. Ik heb de rozijnen uit het originele recept weggelaten en het volkorenmeel vervangen door bloem.

Tijdens het bereiden vond ik het beslag ontzettend dun, waardoor al het kaas direct naar de bodem zakte, ik heb toen besloten 25 gr extra bloem toe te voegen. De cupcakes moesten op 180 graden Celcius worden afgebakken, maar dat was een veel te hoge temperatuur voor mijn oven (hetelucht), waardoor de bovenkant van de cupcakes te snel gaar werd en mijn cupcakes volledig misvormd raakten. Ik heb na 5 minuten de temperatuur dan ook naar 170 graden gebracht, iets dat vanaf het begin had gemoeten. De cupcakes waren doordat er geen rozijnen in zaten, daar houd ik niet van, niet heel spannend van smaak.

De combinatie bier met kaas vond ik wel lekker ruiken, probeer dit recept uit met de rozijnen en let op de temperatuur van je oven. Ik weet dat ze bij Rowena beter uit de oven zijn gekomen, zie hier. Ik kreeg echter geen 10 cupcakes uit haar hoeveelheid beslag. Blijkbaar heeft zij Rudolph’s recept gehalveerd, toch is zijn recept voor 12 cupcakes. Hieronder het juiste recept voor 12 cucpakes, zodat jullie het zelf uit kunnen proberen.

IMG_3813x

Hartige kaas cupcakes (12 stuks)

Ingrediënten:

  • 50 gr rozijnen
  • 250 gr (volkoren)meel
  • 2 tl bakpoeder
  • 1 mespuntje zout
  • 2  eieren
  • 80 ml zonnebloemolie
  • 300 ml trappistenbier
  • 40 gr honing
  • 150 gr belegen of oude kaas

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden Celcius (of iets lager voor een hetelucht oven) en zet 12 cupcakehouders in een muffinbakplaat.
  2. Wel de rozijnen in heet water.
  3. Meng het bloem met het bakpoeder en het zout.
  4. Meng in een andere kom de eieren, zonnebloemolie, bier en siroop.
  5. Meng de natte massa door de droge massa en breng op smaak met een beetje zout en peper.
  6. Snijd de kaas in stukjes en dep de rozijnen droog, spatel beide door het beslag.
  7. Vul de cupcakeshoudertjes voor 3/4 met het beslag en bak de cupcakes in +/- 25 minuten gaar.
  8. Laat kort afkoelen in de vorm en laat ze verder afkoelen op een rooster.

Zo laat een foodblogswap toch altijd zien of een recept er hetzelfde uitkomt of niet. Natuurlijk had ik de rozijnen weggelaten en gewoon tarwemeel gebruikt in plaats van volkoren, maar dat zou geen invloed moeten hebben. Ik had geen tijd om het recept nog een keer te proberen met een lagere ovenstand, dus hier zullen jullie het voorlopig mee moeten doen.

2 thoughts on “Foodblogswap: Hartige kaas cupcakes

Geef een reactie

