Maateenheden omrekenen doe je zo

IMG_4012x

Ontzettend vaak krijg ik de vraag hoeveel gram er in een cup gaat van een bepaald ingrediënt als reactie op mijn recepten. Vandaag wil ik die vraag graag gaan beantwoorden, aangezien het één van mijn blog-voornemens van 2014 is.

Ik heb van mijn recepten niet standaard een versie in grammen klaarliggen, dus adviseer ik altijd om te googlen naar een converter. Hoeveel gram er een cup gaat is namelijk afhankelijk van de dichtheid van het ingrediënt dat je gebruikt. Ik heb jaren terug besloten met cups te meten, omdat de meeste recepten die ik volg uit de Verenigde Staten komen en het omrekenen mij teveel werk kostte. Daarnaast had ik het idee dat het omrekenen niet exact genoeg was en sommige recepten om die reden mislukte. Ik was nog redelijk onervaren in het begin, dus of dit echt daardoor kwam weet ik niet zeker.

Wat ik nu wel weet is dat het werken met cups maateenheden veel makkelijker werkt en ik iedereen stiekem aanraad dit ook te doen. Wendy van Blij Zonder Suiker heb ik al zo ver gekregen en zij is om!

IMG_4009x

Voor de aanschaf van cups hoef je niet heel diep in je buidel te tasten. Deze simpele azuurblauwe cups vind je voor nog geen €5,00 bij de Albert Heijn, als je ook nog geen eetlepel en theelepel maateenheden hebt kun je die ook direct daar kopen. Wil je iets dat meer speciaal is, of die ene bakfanaat iets cadeau doen, dan kun je deze ontzettend leuke Matryoshka cups kopen.

Toch begrijp ik ook dat je gewoon op deze blog wilt kunnen lezen hoeveel bijvoorbeeld een cup cakemeel in grammen is. Vandaar dat ik de meest gebruikte ingrediënten hieronder voor jullie heb omgerekend van cups naar grammen.

Tarwebloem

1 cup = 125 gram

Zelfrijzend bakmeel

1 cup = 125 gram

Cakemeel

1 cup = 95 gram

Broodmeel

1 cup = 110 gram

Amandelmeel

1 cup = 95 gram

Boekweitmeel

1 cup = 95 gram

Fijne kristalsuiker

1 cup = 200 gram

Poedersuiker

1 cup = 120 gram

Boter

1 cup = 225 gram

1 stick = 115 gram

1 eetlepel = 15 gram

Vloeistoffen

1 cup = 240 ml

1/2 cup = 120 ml

1/3 cup = 80 ml

1/4 cup = 60 ml

Misschien heb je tijdens heb bakken ook wel eens te maken met ingredïenten die je niet standaard in huis hebt, daar heb ik eerder over geschreven in het artikel Vervangen tijdens het bakken doe je zo. Hopelijk helpen deze twee artikelen jou weer een eind op weg in jouw eigen bakavontuur!

6 thoughts on “Maateenheden omrekenen doe je zo

  1. Pingback: Zelfgemaakte cakemix: chocolade cupcakes | Cakeje Van Eigen Deeg

  2. Pingback: Nigella Lawson’s glutenvrije chocoladecake | Cakeje Van Eigen Deeg

  3. Pingback: Zelfgemaakte cakemix: Vanille cupcakes | Cakeje Van Eigen Deeg

  4. Pingback: Mijn favorieten: Een goed begin | Cakeje Van Eigen Deeg

  5. Pingback: Amerikaanse cakemix maken doe je zo | Cakeje Van Eigen Deeg

Geef een reactie

