Uit het pak: Ouderwetse appeltaart

IMG_3830x

Appeltaart bak ik graag in de winter. Om die reden heb ik al meerdere recepten geprobeerd, want een appeltaart daar heb je geen bakmix voor nodig. Toch?

Op een middag liep ik echter door de supermarkt en dacht ik laat ik de Koopmans appeltaart bakmix eens uitproberen. De eerste reden was luiheid (scheelt me toch weer het wegen van het deeg en het suiker…) en de tweede reden was nieuwsgierigheid. Zou een bakmix garantie geven voor een perfecte appeltaart?

Ik ben sowieso van mening dat een appeltaart zelf gebakken moet worden. Er gaat namelijk niets boven de geur van zelfgebakken appeltaart, ik heb zelfs ooit gelezen dat het de koop van een huis kan bevorderen. Dus als een onervaren thuisbakker dan een appeltaart besluit te bakken, begrijp ik dat men dan naar deze bakmix grijpt. Ik was zelfs verbaasd dat vele foodbloggers zelf blijkbaar ook grijpen naar een bakmix voor appeltaart, nadat een dergelijke vraag onder dezelfde bloggers gesteld werd.

Mijn interesse was dus gewekt en ik ging de uitdaging aan.

IMG_3997x

Ik moet zeggen dat ik een aantal tips heb overgehouden aan deze bakmix, namelijk het deeg verdelen in drie gelijke stukken. Een voor de bodem, een voor de rand en dan nog een deel voor het raster of vlechtwerk. Normaal had ik altijd net te weinig voor een mooi raster, nu heb ik me uit kunnen leven en dit leverde strak vlechtwerk op. Check hier het resultaat dat ik deelde op mijn instagram account.

Ik denk dat ik over een tijd een keer het recept zal delen dat ik normaal gebruik met een mooi stappenplan (in foto’s of via een video) hoe je zo’n mooie strakke taart krijgt.

Ik heb voor de vulling mijn eigen tip aangehouden, namelijk het toevoegen van 2-3 eetlepels custardpoeder aan mijn vulling. Ik strooi eigenlijk nooit paneermeel of verkruimelde beschuitenop de bodem van mijn taart, alhoewel ik in het verleden wel eens extra custardpoeder over de bodem heb gestrooid. Ook heb ik ooit peperkoek gebruikt als experiment, maar had deze per ongeluk door de vulling gedaan in plaats van op de bodem. Mega faal!

Ik moet zeggen dat het wel fijn is een keer niet je meel en suiker te hoeven wegen, maar achteraf had ik toch liever mijn eigen deeg gemaakt. Ik vond deze behoorlijk kruimelig en niet speciaal van smaak. Ik blijf dan zitten met een onvoldaan gevoel. Het is niet alsof ik veel anders had kunnen doen. Dan experimenteer ik toch liever door met mijn lievelingsrecept.

De appeltaart was trouwens  lekker en prima gelukt. Het huis rook ook heerlijk, die hadden we die middag vast zo verkocht!

Mijn conclusie is dat een appeltaart hoe dan ook wat tijd en werk kost, dus het zelf  wegen van meel en suiker vind ik dan maar een kleine moeite. Ik snap echter wel waarom mensen er voor kiezen, naast de bakmix heb je ook direct een makkelijk te volgen recept erbij. Ik denk echter toch dat dit de laatste keer was dat ik een appeltaartmix heb gebruikt.

Maak jij je appeltaart altijd zelf of gebruik je een, of deze, bakmix en waarom? Laat het me weten, want die nieuwsgierigheid was namelijk de reden om zelf deze bakmix te proberen.

Geef een reactie

