Op soeptocht: makkelijke tomatencrèmesoep

Zoals ik eerder schreef zal ik ook in 2014 doorgaan met mijn soeptocht, in ieder geval zolang de R in de maand zit. Dit keer deel ik een makkelijk recept voor tomatensoep. Ik heb me laten leiden door een recept, maar gedurende het koken heb ik heel wat aanpassingen doorgevoerd.

IMG_4086x

De soep is romig en dik van structuur, een echt winters soepje. Heerlijk met een stukje brood en wat oude kaas of kruidenboter.

IMG_4089x

Romige tomatencrèmesoep

Ingrediënten:

  • 1 sjalot
  • 1 teentje knoflook
  • 1 blik gepelde tomaten in sap (400 gram)
  • 3/4 cup water
  • 1 laurierblad
  • 1-2 tl Italiaanse kruiden
  • 1/2 groentebouillonblokje
  • 1/3 cup kookroom
  • zout en peper

Bereiding:

  1. Snipper een sjalot grof en hak een teentje knoflook fijn.
  2. Doe een klontje boter en een scheut olie in een middelgrote pan. Voeg de ui, knoflook en zwarte peper toe.
  3. Wanneer de ui mooi zacht en goudbruin is geworden voeg je de gepelde tomaten en het water toe.
  4. Voeg voor de smaak ook het laurierblad en de Italiaanse kruiden toe. Breng aan de kook.
  5. Voeg het bouillonblokje toe en laat de soep 10 minuten zachtjes koken met de deksel schuin op de pan.
  6. Haal de soep van het vuur, verwijder het laurierblad en pureer de soep met een staafmixer glad.
  7. Warm de soep weer op en roer de kookroom er door heen.
  8. Breng de soep eventueel nog verder op smaak met zout en peper.

Van deze soep kreeg ik het lekker warm en is naast de champignonsoep mijn favoriet. Wil je een iets dunnere soep? Voeg dan meer water toe.

2 thoughts on “Op soeptocht: makkelijke tomatencrèmesoep

Geef een reactie

