Broodje kipkerrie met zure komkommer

Als foodie kom ik regelmatig dingen tegen waarvan ik denk dat ik dat thuis zelf ook kan maken. Zo ook het broodje Surinaamse kip van de Hema. Dit broodje werd jaren geleden aan mij geïntroduceerd en ik ben sindsdien fan. Ik eet echter niet vaak bij een Hema, dus ik denk dat ik het broodje pas een keer of 4 (zeker niet vaker) gegeten heb. Het lekkere aan het broodje is eigenlijk de zure komkommer in combinatie met de kerrie en op een dag besloot ik een gezondere versie van dit broodje te maken.

IMG_4082x

Het is niet een broodje dat je ‘eventjes’ in elkaar flanst, want in dit geval betekent gezonder wel dat de twee belangrijkste onderdelen van het broodje zelf bereid zijn. Dit kost natuurlijk wel wat voorbereidingstijd en planning. Ik vond het echter de moeite meer dan waard, want wat een lekker ‘vers’ broodje is dit.

IMG_4075x

Broodje kipkerrie met zure komkommer (2 personen)

Ingrediënten:

  • 2 broodjes, bijv. ciabatta
  • 1 kipfilet (scharrel of biologisch)
  • 3 el mayonaisse
  • 2 el crème fraîche
  • 1 tl kerriepoeder
  • 2-3 druppels worcester sauce
  • grofgemalen zwarte peper
  • rucola

Ingrediënten zure komkommer:

  • 1 komkommer
  • 3 el azijn
  • 1 el water
  • 1 el kristalsuiker
  • 1 tl zout

Bereiding:

  1. Breng een pan water aan de kook en voeg 2 tl zout toe aan het water.
  2. Doe de kipfilet in het kokende water en laat ongeveer 15 minuten koken.
  3. Ondertussen begin je aan de zure komkommer. Rasp de komkommer en voorkom dat je de zaadlijst raspt, deze kun je weggooien of lekker opeten.
  4. Doe de geraspte komkommer in een kom en voeg de overige ingrediënten toe. Roer alles goed door en zet weg in de koelkast.
  5. Haal de kipfilet uit het water, dep droog en laat afkoelen tot kamertemperatuur.
  6. Snijd de kipfilet in kleine stukjes en doe in een kom.
  7. Voeg de mayonaisse, crème fraîche, kerriepoeder, worcester sauce en wat peper toe. Roer alles goed door.
  8. Beleg de broodjes met wat rucola en verspreid hierover de kipkerrie salade. Maak af met de zure komkommer.

Eigenlijk niet zo’n moeilijk broodje dus, maar het behoeft wel wat voorbereiding. mijn advies: probeer dit broodje snel een keertje uit!

2 thoughts on “Broodje kipkerrie met zure komkommer

  1. Jaaaaa het broodje surinaamse kip is echt mijn favoriet! Ik wil er nu meteen een hebben zeg, pff!
    Super leuk dat je hem nagemaakt hebt, al ga ik er zelf nog wel het gekookte eitje bij doen, maar het helemaal af 😀

Geef een reactie

